Berbekam Lintah - Satu Pengalaman Bermakna

Terjerit aku bila teman serumah mengajak aku menemaninya untuk berbekam lintah. Dengar perkataan lintah pun hatiku dah rasa semacam. Geli tahap gaban. Tak boleh nak dibayangkan rupa bentuk badan lintah yang licin, dengan corak-corak di badannya... sungguh menggelikan. Bila ia melekat di badan, seksanya hendak menanggalkannya. Liat. Terpaksa guna buih sabun ataupun air garam. Tambah menakutkan bila lintah boleh menyusup masuk hingga ke dalam perut lalu membiak. Teringat drama tv masa aku masih kecik2 dulu. Kisah seorang perempuan yang belum berkahwin disangka mengandung anak luar nikah. Padahal perutnya dipenuhi lintah yang tanpa disedari telah menyusup ke dalam perutnya ketika dia ke bendang. Semua ni membuatkan aku cukup fobia dengan lintah.
Zaman kanak-kanan dulu memang aku suka mandi di sungai. Mujurlah aku tak pernah ada pengalaman digigit lintah. Cuma melihat rakan-rakan sahaja yang berpengalaman digigit lintah. Aku kalau lihat rakan-rakan digigit lintah, aku awal-awal sudah melarikan diri sejauh mungkin. Takut!!! Kalau ada pesta menangkap ikan di bendang, adalah yang kena gigit dengan lintah. Orang perempuan biasanya cukup geli dengan lintah. Orang lelaki tak heran pun. Mereka akan ludah pada lintah untuk menanggalkannya dari terus melekat di badan mereka.
Kembali pada topik member aku tadi, mau tak mau terpaksalah aku menemaninya. Kami ke rumah seorang cikgu yang anaknya juga mahu berbekam lintah. Cikgu tersebut yang mengaturkan rawatan dengan dukun lintah. Rawatan semula jadi katanya; untuk membuang darah kotor. Sesuai untuk mereka yang ada resdung dan migrain. Dukun lintah....hmm yang terbayang dalam otak aku, mesti lelaki yang dah berumur. Tak lama kemudian dukun lintah pun sampai. Mak ai..anak muda rupanya. Member dah rasa segan. Dukun siap bawa alat periksa darah tinggi lagi...hmm macam doktor la pulak!
Melihat beberapa ekor lintah di dalam bekas lutsinar, aku dah rasa geli. Member aku pun akui dia geli juga tapi nak buat macam mana lagi...dah terpaksa. Dia mempunyai masalah kulit yang agak teruk di muka. Sudah banyak duit dan masa yang dihabiskan untuk merawat, mukanya tapi tidak berjaya. Jadi dia mahu mencuba rawatan semula jadi.
Mula-mula sekali kena cucuk dulu muka (tak sakit pun). Cucuk tiga tempat: dahi, pipi kiri dan kanan. Tujuannya supaya lintah tidak akan merayap mencari tempat menghisap darah. Bila dah ada lubang, senang sikit. Lintah diletakkan di situ dan dibiarkan bekerja. Proses mengambil masa antara 15minit hinngga 1jam 30 minit, ikut banyak mana darah kotor di muka. Kalau banyak, cepatlah lintah hisap dan kenyang lalu jatuh sendiri. Bermula dengan badannya yang kecil dan panjang, sehinggalah jadi gemuk, semuanya aku dapat saksikan. Satu pengalaman yang sungguh bermakna. Tak sangka aku yang penakut ni mampu melihat lintah (walaupun dari jauh). Masa lintah bekerja, member aku dudu relax di sofa. Dia langsung tak menjerit. Hebat betul! Aku harap rawatan ni berjaya.
Lelaki yang menjalankan rawatan berbekan lintah memaklumkan yang dia menghadiri kursus. Selesai kursus dia mencuba rawatan tersebut pada ahli keluarganya terlebih dahulu, kemudian pada kawan-kawan. Bila mendapat feedback yang meyakinkan, barulah dia berani menjalankan 'perniagaan' tersebut. Dia juga adalah penternak lintah yang telah dilakukannya sebelum penternakan lintah popular lagi. Mendengar dia bercerita tentang lintah, barulah aku faham serba sedikit tentang haiwan yang menggelikan ni. Lintah y
ang akan digunakan untuk berbekam, akan menjalani proses kuarantin dahulu untuk membersibkan isi perutnya. Lintah yang sudah digunakan pula akan dimusnahkan.
Rawatannya taklah mahal. Hanya RM27 sahaja.


Dalam ketakutan dan kegelian yang teramat, sempat jugak aku mengabadikan kenangan... (pejam mata masa nak snap gambar ni..huhu)


Comments

lintah !!!!..mmmppphhh..mcm main semut jer..tapi tak sangka yek skrg ni dah dikomersialkan...rezeki org kampung..
zurie said…
waaaa...
berani gak u amik gambo ye
kalau aku dh berbatu2 lariiiii...!!!
zahida zarkasi said…
mus'ab leh,
mak ai..main semut jer??? oh tidak! yup, dgn lintah bleh mencari pendapatan..

zurie,
terpaksa, wat kenang-kenangan..mana nak thu kot sok2 mu lak nak guna perkhidmatan lintah, leh kawe ejas..hehe

Popular posts from this blog

Pengembalian Lebihan Caruman KWSP

Cara Buka Akaun Perniagaan Maybank

PERCUTIAN ATAS KAPAL - STAR CRUISE LIBRA