Thursday, December 31, 2009

10 Jam Lagi - Selamat Tahun Baru

10 jam lagi kita akan melangkah ke tahun baru..2010.Muda mudi pasti sibuk memilih tempat hendak menyambut tahun baru bersama insan tersayang. Macam satu pesta pulak tiap
kali tahun baru menjelma. Aku tak pernah lagi sambut tahun baru kat luar rumah.
Hehe...biasanya sambut kat umah jer. Tu pun kalau tak mengantuk. Aku ni
spesies tido awal. Tambah-tambah lagi kalau ada kat kampung. Pukul
10malam dah lelap dah sebab sejuk dan suasana pun sunyi.
Bercerita tentang tahun baru ni pasti tak lepas
daripada bercerita tentang azam baru.
Azam 2009 satu pun tak tercapai.
Salah siapa? Diri sendiri juga.
Huhu...
So, azam 2009 aku
bawa ke 2010. Tak salahkan.
Azam berkaitan dengan nak menyiapkan
manuskrip la :) InsyaAllah 2010 ni aku nak lebih
berdisiplin. Takmau dah jadi macam 2009. Aku gak yang rugi
sebab satu manuskrip pun gagal disiapkan. Sorry penerbit ye yang asyik
tanya bila nak hantar manuskrip baru. Kemalasan melanda aku di tahun 2009.
InsyaAllah 2010 ni aku akan lebih bersungguh-sungguh. Rangka semua dah siap. Nak habiskan
tu je entah naper malas bebenor. Anyway, buat semua pengunjung blog, saya ucapkan selamat menyambut tahun baru, semoga lebih sukses dalam apa jua bidang yang diceburi.



Wednesday, December 30, 2009

~ Selamat Tinggal 2009 ~

Tak sampai 48 jam lagi 2009 akan ditinggalkan dengan pelbagai
kisah suka dan suka...2009 mencatatkan pelbagai kenangan
indah dan pahit buat diriku. Yang indahnya, alhamdulillah
kerana dikurniakan kesihatan yang baik, rezeki yang
tak pernah putus dan keluarga yang bahagia.
Yang pahit pulak, huhu...satu manuskrip
pun aku tak mampu nak siapkan!!!!


Glitter Words
[Glitterfy.com - *Glitter Words*]






Wednesday, November 18, 2009

Penghujung Sesi Persekolahan 2009

Kursus KSPK di P. Pangkor

Dalam sibuk2 melengkapkan kerja kerana sesi persekolahan hampir berakhir, aku dipanggil pulak menghadiri kursus di Pulau Pangkor ~ Kursus Orientasi Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bermula 10 hingga 13 Nov 2009. Kursus berlangsung di Teluk Dalam Resort. Tahun depan KSPK akan digunakan. Bahasa Malaysia 50% dan Bahasa Inggeris 50% akan digunakan dalan sesi pengajaran dan pembelajar. Komponen ditukarkan kepada Tunjang. Terdapat 6 tunjang iaitu:
T. Komunikasi
T. Kerohanian, Sikap & Nilai
T. Kemanusiaan
T. Ketrampilan Diri
T. Perkembangan Fizikal dan Estetika
T. Sains & Teknologi

Modul pula terbahagi kepada 2 iaitu:
Modul Teras Asas - (BM, BI, Aktiviti Luar, Pend. Islam, Matematik)
Modul Bertema

Semoga KSPK mampu melahirkan murid yang boleh menguasai 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul)

Hari Anugerah Cemerlang & Konvokesyen Prasekolah

Esok jam 2.30 ptg akan berlangsung hari yang ditunggu oleh murid2 sekolah terutama yang bakal mendapat hadiah. Esok pada masa yang sama Konvokesyen Prasekolah kali ke3 akan berlangsung. Jubah dan topi semua dah ready. Sepatutnya sehari selepas hari anugerah, sekolah akan mengambil cuti peristiwa. Tetapi memandangkan hari Jumaat tak boleh ambil cuti, so hari Rabu (hari ni) diberi cuti siap2..hehe.. Sebenarnya dah mohon cuti awal kerana ingatkan hari selasa hari anugerah. Tapi tiada perasmi so hari anugerah dialih pada hari Khamis. Cuti pulak dah tak boleh ubah lagi.

Persembahan Joget Berhibur

Tahun ni murid-murid aku akan mempersembah tarian joget. Joget paling simple (ada ker?) hehe... Tak kisahlah. Yang ni jer yang mampu dorang buat. Bukan mudah nak bagi dorang ingat step. Sebulan juga aku ambil masa latih dorang. Alhamdulillah Guru Kanan HEM sudi sponsor kain warna kuning. Baju putih minta dorang beli. Biar seragam. Selendang hitam pra taja. Putih, kuning, hitam ~ warna bendera Perak. Sesuai la tu.




Wednesday, October 28, 2009

Kenangan di Langkawi (2)

Akhirnya sampai juga aku ke tempat ni...Langkawi Cable Car. Tiket RM14 untuk dewasa. Pengalaman yang manis dan takkan dilupakan. Aku satu2nya yang gayat dengan ketinggian. Member lain slumber jer...aku ambil masa gak nak tenangkan diri..hehe.. Bangunan sekolah 4 tingkat pun dah rasa gayat.. Kami berhenti di stesen pertama jer. Sempat snap gambar dari puncak gunung. Member tak nak berhenti di stesen ke2..huhu.. aku kena datang lagi ni. Teringin nak melalui jambatan yg menghubungkan dua buah gunung...

Lepas langkawi Cable Car, kami berhenti di Telaga Tujuh tapi ramai yang dah penat. So kami berjalan2 jer kat bawah. Destinasi seterusnya Kota Mahsuri. Dah datang Langkawi tak sah rasanya kalau tak melawat tempat lagenda ni. Member cakap dulu tempat ni lain. Tak ada lagi kota..sekarang dah dibina kota. Nak masuk tentu la kena bayar. RM5 untuk dewasa. Mula2 jumpa muzium. Malangnya tak bleh ambil gambar. Kat sini ditunjukkan la keris yang dipercayai yang digunakan untuk menikam Mahsuri. Ada juga potret Mahsuri..ilham pelukis semata2...tak tau la betul ke tak wajah Mahsuri.. kalau la zaman tu dah ada kamera, bleh gak tgk camner la rupa Mahsuri yang sebenarnya. Kejelitaannya hanya diperturunkan dari mulut ke mulut jer. Ada sesi tayangan video sejarah Mahsuri yang berlaku awal kurun ke 19..Mahsuri memang wujud coz keturunannya memang ada. Tapi sumpahannya tu, kebetulan ke apa...wallahualam...Kat dalam Kota Mahsuri ni ada macam2 tempat..ada persembahan caklempong, mek mulong, rumah kedah dan macam2 lagi...masuk rumah kedah terasa kembali ke zaman lampau... Makam Mahsuri tu hanya tanda ingatan saja kerana di sinilah
Mahsuri dilahir dan dibesarkan. Mak dengan ayahnya datang dari Thailand. Lepas Mahsuri dihukum, suaminya membawa satu2nya anak lelaki mereka ke Thailand...dan lahirlah generasi ke7...Aisyah..

Lepas Kota Mahsuri, kami ke pekan Kuah. Shopping jap di Ismail Group. Sempat la beli cokelat...bab2 cokelat ni pun aku kurang arif coz aku bukan penggemar cokelat. Pakai ambik jer, sesuai dgn bajet :) Lepas siap shoping singgah jap di Dataran Lang yang berhampiran dengan jeti.
Hari Ahad lepas shoping di Idaman Suri, sempat ke Galeri Perdana yang mempamerkan koleksi milik Tun Mahathir. Pastu makan dan sempat lagi singgah di Ismail Group sebelum bergegas ke jeti. Tiket jam 3 petang. Sampai situ 2.3o ptg. Kalut gak la. Dah kalut kastam pun lepas jer. Grr...kalau la tau nak jadi camni, bleh angkut kain batik byk sikit...Malam baru sampai ke kuale...pena giler tapi puas hati :)
Posted by Picasa

Kenangan di Langkawi (1)

Inilah kawasan resort tempat saya dan teman-teman yang menyertai lawatan ke Langkawi pada 23 hingga 25 Oktober yang lalu. Nama tempat ni...Malibest Resort. Semalam RM150 utk bilik 4 orang... okay la. Kami menyewa bilik nama Teluk Kemarong kalau tak silap. Selepas sekolah kami terus bertolak. Sampai di jeti Kuala Perlis sekitar jam 5. Feri bertolak jam 6 petang. Sampai jam 7 lebih. Kami menyewa 2 buah Inova. Terus kami menuju ke area Pantai Cenang yang terletak lebih kurang 30 minit dari Pekan Kuah. Sebelum tu sempat singgah makan malam dulu. Kawasan Pantai Cenang memang hidup pada sebelah malam. Sepanjang kiri kanan jalan penuh dengan kedai yang dihias cantik dengan lampu warna warni. Tempat makan pun banyak...terutama western food. Maklum la ramai pelancong. Lepas check in sempat lagi aku dan member jalan2 tengok keindahan malam...Pagi2 jam 7 dah keluar jalan2 tepi pantai. Sempat la snap beberapa keping gambar...

Selepas jalan-jalan di pantai, kami bersarapan di sebuah kedai. Hmm...suram jer bila siang hari...tak seindah pemandangan di sebelah malam. Selesai sarapan destinasi pertama kami ialah Beras Terbakar di Padang Mat Sirat. Sebelum sampai ke kawasan beras terbakar, dua tiga tempat kedai kami singgah. Sepanjang jalan jual cenderamata dan kain batik. Mak ai, kecik jer rupanya kawasan beras terbakar ni..hehe..aku ingatkan sepanjang pantai. Beras yang disimpan oleh penduduk telah dibakar (oleh siapa aku dah lupa la). Ini antara peristiwa yang berlaku setelah Mahsuri mati dibunuh selain serangan Siam. Lepas berposing, aku sempat singgah beli 5 helai kain batik siap jahit dan batik lepas. Beli 5 jer coz penjual tu cakap had 5 ja. Boleh nak beli lebih tapi kena pandai2 la sorok. Bab2 ni aku takut sikit. So aku beli jer 5..tak payah pikir soal nak sorok2..hehe.. Selain tu aku sempat gak sambar sehelai blouse dan cenderamata untuk my students & simpanan peribadi sbg kenang-kenangan yg aku pernah menjejakkan kaki ke sini...tengah asyik shoping key chain, terima panggilan..member dah tunggu dalam kereta..hehe..


Selepas Beras Terbakar, destinasi kami seterusnya Harbour Park. Berhenti di sini dengan tujuan mengambil gambar dan draw duit kat ATM jer. Cantik tempat ni. Dari sini dah nampak nun di puncak 2 buah gunung, kereta kabel sedang bergerak. Hati teruja sangat nak menaiki kereta kabel...
Posted by Picasa

Sunday, October 25, 2009

Mali Best Resort


Dah siap kemas barang..sambil tunggu rakan2 siap berkemas, sempat lagi online. Resort ni okay gak. Pemandangannya cantik. Panorama Pantai Cenang menarik sekali. Dengan pasirnya yang putih dan halus, memang berbaloi dgn bayaran yg dikenakan.
Semalam puas berjalan sekitar Langkawi. Paling menarik tentunya semasa menaiki kereta kabel...gayat sgt, kelakar pun ada. Hari ni hari untuk bershoping sebelum kembali ke Tanah Besar.

Tuesday, October 20, 2009

Catatan Okt

* Baru selesai menonton Tari Tirana..I like!

* Manuskrip belum ada yang siap. Semuanya sekerat jalan. Entah bila akan siap. Kemalasan masih menguasai diri ini..huhu..

* Esok ada majlis hari jadi. Kek dah beli, cenderahati pun dah ready, bateri kamera sdg cas.. Menu utama esok, nasi minyak dgn kurma ayam..budak2 mesti hepi esok.. cadang nak buat kejutan..hehe

* Hari2 melepak aku melepak kat shoping kompleks..eh silap, melepak kat FB, tagged..blog..

* Lusa nak ke Ipoh..IPGM..ambil sijil induksi..

* Jumaat bertolak ke Langkawi... yahoo...bercuti 3 hari 2 malam..di Pantai Cenang, bersama rakan setugas.. Senarai barang2 yg nak dibawa dah siap..tggu nak ngemas jer..

* Awal bulan depan ke Terengganu & Kelantan..kalau jadi..abeh la duit..huhu..

* Minggu depan start PKSR...kena bertugas gak..huhu..


Monday, October 5, 2009

Karnival Pra 2009



Pada mulanya karnival pra yg menjadi agenda wajib setiap tahun dijadualkan berlangsung sekitar ogos kalau tak silap, iaitu sebelum Ramadan menjengah. Tapi di saat akhir terpaksa dibatalkan kerana H1N1 melanda. Kerana menyangka karnival dibatal, aku pun berhenti melatih murid yang terpilih menyertai pertandingan. Tup2 minggu lepas hari Khamis, aku dihubungi oleh seorang guru yang memaklumkan karnival akan diadakan pada hari Isnin, 5 Okt 2009. Mak ai, aku langsung tak ready. Akhirnya muridku yang menyertai pertandingan sajak terpaksa digugurkan kerana dia dah lupa. Nak suruh hafal kembali bukannya boleh sehari dua. So, terpaksa la hantar murid yang menyertai pertandingan mengeja perkataan, menyusun huruf dan mewarna.
Hari Isnin.. hari ni la, pagi-pagi lagi aku dimaklumkan oleh seorang murid yang memberitahu adiknya tidak datang ke sekolah kerana mengikut ibunya ke Kuala Lumpur. Adoi... beginilah jadinya saat2 akhir.
Alhamdulillah, Nur Hidayah berjaya juga sampai ke Pusingan Tambahan tapi gagal mengeja perkataam 'konvokesyen'. Gabra agaknya. Mujurlah dalam pertandingan mewarna, beliau berjaya mendapat tempat kedua. Lega hatiku. Taklah dia pulang dengan tangan kosong.

Monday, September 28, 2009

Warna warni Aidilfitri 1430



Raya tahun ni seperti juga tahun2 lepas, disambut secara sederhana saja. Menu utama semestinya lemang dan rendang daging dan ayam. Sejak pagi lagi kanak-kanak datang berkunjung. Penat melayan mereka. Sebelah petang, sempat ke tanah perkuburan. Raya pertama, 3 ahli keluarga beraya di kampung suami masing-masing kerana tahun ni giliran mereka beraya di kampung suami mereka. Namun kemeriahan beraya tetap dirasai. Tema baju raya tahun ni, hitam. Tahun depan dah plan dah..biru. Hehe..
Posted by Picasa

Thursday, August 27, 2009

Makmal Komputer SKUR

Jam 7 pagi bertolak ke Kuala Kangsar. 2 jam kemudian sampai di sini. Beberapa minit kemudian terus masuk makmal komputer. Yer la, dah tak tau nak buat apa, so lepak kat makmal. Boleh la godek2 internet..hehe...
Walaupun jauh, demi tugas terpaksa datang jugak..huhu...

Tuesday, August 18, 2009

Hadiah


Minggu lepas aku menghadiahkan 5 buah novelku dan 1 nopen (Biarlahku Sendiri) pada library sekolahku. Sebenarnya dah lama nak hadiahkan hasil karyaku, tapi segan la pulak. Bila Guru Besar sebut yang dia tengah mencari novel2 aku masa beri ucapan di perhimpuanan pagi, baru rasa tak malu sikit. Tu pun berbulan juga la masa aku ambil untuk hadiahkan pada library sekolah. Bila kawan aku ambil alih jadi guru PS baru la aku berani nak serahkan novel. Kiranya nak buat senyap2 la. Tup tup PK HEM nampak. So dia minta turun tandatangan. Pastu kena serah sendiri kat GB, supaya GB tahu katanya. Mak ai... malu aku dibuatnya. Yer la, karya ku biasa2 saja. So aku beranikan diri jugak serahkan pada GB. Dia ada cakap sesuatu :)
Posted by Picasa

Monday, August 10, 2009

Mencari Ilham di Teluk Batik


Hehe...ye la tu. Bukan mencari ilham, tapi mencari penyakit! Terlupa yang virus H1N1 sedang menyerang. Pergi dengan adik kat Sri Iskandar. Dari rumahnya lebih kurang 45min jer ke Teluk Batik. Seronok mengambil gambar, mandi laut dan menghabiskan duit! Sempat la beli souvenir dan sehelai t-shirt kenang-kenangan. Walaupun dilanda H1N1, namun pengunjung tetap ramai.
Posted by Picasa

Tuesday, August 4, 2009

Sebalik Senyuman - Dah Jumpa


Alhamdulillah, setelah berbulan2 mencari dan hampir2 hilang dari lipatan sejarah, akhirnya aku temui juga citer Sebalik Senyuman 1 ni. Citer ni aku karang tahun 2002. Terdapat empat episode ~ Sebalik Senyuman 1 hingga 4. Semuanya pendek2 jer... sepanjang buku latihan budak sekolah. Yang 2-4 tu memang ada. Yang 1 tu yang hilang. Tu yang tak boleh nak karang & panjangkan citer ni hingga menjadi novel macam citer2 karanganku yg lain. Jenuh menyelongkar tak jumpa-jumpa. Semalam, terasa nak tarik satu beg tu yang dah lama tak digunakan. Ingatkan kosong, rupa-rupanya berisi. Berisi harta yang paling aku sayang, iaitu salah satu koleksi cerita yang aku karang~ citer yang ke 43. Bolehlah aku mula karang manuskrip. Tambah apa yang patut, ubah apa yang sesuai. Yang pasti ada unsur cinta dan misteri. Aku dah jatuh hati dgn citer2 yang sebegini.

Monday, August 3, 2009

Mencari Ilham?





Sabtu lepas aku ke Penang with my sis. Pergi mencari ilham ke? Taklah..hehe.. mencari kain. Kami ke bazaar. Beli tudung. Bila tengok macam2 jenis tudung dgn harga yang murah, rabun mata pulak. Tak sempat jalan mana coz hujan. Ingat nak singgah padang kota, makan pasembur tapi cuaca tak mengizinkan.

Tuesday, July 28, 2009

Semangat Baru

Laptop yang aku beli tahun 2005 asyik sakit jer. Sakit sana sakit sini. Ni yang buat aku hilang mood nak menulis. Asal menulis 2,3 baris ayat, terus blue screen. Kena tunggu berejam baru okey. Dah hantar ke kedai. Elok kejap jer.
Kesudahannya terpaksa la beli yang baru.. notebook kecik & murah jer. Khas untuk menuli jer.





Sunday, July 26, 2009

Award & Tag fr. Rehal Nurharis


Nyatakan 6 fakta menarik tentang pemberi award ini
.:~Rajin~:.
.:~Gigih~:.
.:~Bersungguh-sungguh~:.
.:~Ramah~:.
.:~Teliti~:.
.:~Cepat Mesra~:.
-
Setiap blogger mesti menyatakan 9 fakta/hobi diri sendiri
Hobiku
~Menulis~
~Mengarang~
~Melukis~
~Berangan~
~Mengambil gambar~
~Membaca~
~Melancong~
~Shopping~
~Dgr radio~
-
Anda perlu memilih 10 penerima award seterusnya dan describe tentang mereka
.:Zurie ~ penakut:.
.:Dewi Sukma ~ Tak kenal erti putus asa:.
.:Syima Syawal ~ Penulis yang sangat rajin:.
.:Mersik ~ Kelakar:.
.:Juelia ~ bersemangat:.
.:Sally~bercita-cita tinggi:.
.:Ekha~manis:.
.:Remy~Rajin menulis:.
.:~:.
.:~:.

p/s : setakat tu jer nama penerima award seterusnya yg dpt teman pikio... ada yg dah terima 2 kali, kira okey la..korang jawab sekali udah ler...

Wednesday, July 22, 2009

Tepukan Amal Islam - Fr. Bikash


Perkara2 yang perlu anda lakukan ialah:

1) Copy gambar amal Islam di bawah
~Siap!

2) Kemudian pilih 10 orang sahabat anda dan wajibkan mereka melakukan perkara yang sama.
~ semua sahabat alam mayaku udah dapat...huhu.. wajib tukar ke sunat ek???

3) Itu sahaja. Senang & mudah, ya.
~ Memang mudah! hehe...

Monday, July 20, 2009

Penghujung Julai

Ye ke ni???
Cepatnya masa berlalu..
Diam tak diam dah hampir ke penghujung Julai... Rejab...
Azam?
Malas nak berbicara soal tu...
Lagi kuat berazam, lagi banyak dugaan..
Lagi banyak perancangan, makin banyak yg tak menjadi..
Sudahnya aku yang rugi..huhu..

Saturday, July 11, 2009

Berbekam Lintah - Satu Pengalaman Bermakna

Terjerit aku bila teman serumah mengajak aku menemaninya untuk berbekam lintah. Dengar perkataan lintah pun hatiku dah rasa semacam. Geli tahap gaban. Tak boleh nak dibayangkan rupa bentuk badan lintah yang licin, dengan corak-corak di badannya... sungguh menggelikan. Bila ia melekat di badan, seksanya hendak menanggalkannya. Liat. Terpaksa guna buih sabun ataupun air garam. Tambah menakutkan bila lintah boleh menyusup masuk hingga ke dalam perut lalu membiak. Teringat drama tv masa aku masih kecik2 dulu. Kisah seorang perempuan yang belum berkahwin disangka mengandung anak luar nikah. Padahal perutnya dipenuhi lintah yang tanpa disedari telah menyusup ke dalam perutnya ketika dia ke bendang. Semua ni membuatkan aku cukup fobia dengan lintah.
Zaman kanak-kanan dulu memang aku suka mandi di sungai. Mujurlah aku tak pernah ada pengalaman digigit lintah. Cuma melihat rakan-rakan sahaja yang berpengalaman digigit lintah. Aku kalau lihat rakan-rakan digigit lintah, aku awal-awal sudah melarikan diri sejauh mungkin. Takut!!! Kalau ada pesta menangkap ikan di bendang, adalah yang kena gigit dengan lintah. Orang perempuan biasanya cukup geli dengan lintah. Orang lelaki tak heran pun. Mereka akan ludah pada lintah untuk menanggalkannya dari terus melekat di badan mereka.
Kembali pada topik member aku tadi, mau tak mau terpaksalah aku menemaninya. Kami ke rumah seorang cikgu yang anaknya juga mahu berbekam lintah. Cikgu tersebut yang mengaturkan rawatan dengan dukun lintah. Rawatan semula jadi katanya; untuk membuang darah kotor. Sesuai untuk mereka yang ada resdung dan migrain. Dukun lintah....hmm yang terbayang dalam otak aku, mesti lelaki yang dah berumur. Tak lama kemudian dukun lintah pun sampai. Mak ai..anak muda rupanya. Member dah rasa segan. Dukun siap bawa alat periksa darah tinggi lagi...hmm macam doktor la pulak!
Melihat beberapa ekor lintah di dalam bekas lutsinar, aku dah rasa geli. Member aku pun akui dia geli juga tapi nak buat macam mana lagi...dah terpaksa. Dia mempunyai masalah kulit yang agak teruk di muka. Sudah banyak duit dan masa yang dihabiskan untuk merawat, mukanya tapi tidak berjaya. Jadi dia mahu mencuba rawatan semula jadi.
Mula-mula sekali kena cucuk dulu muka (tak sakit pun). Cucuk tiga tempat: dahi, pipi kiri dan kanan. Tujuannya supaya lintah tidak akan merayap mencari tempat menghisap darah. Bila dah ada lubang, senang sikit. Lintah diletakkan di situ dan dibiarkan bekerja. Proses mengambil masa antara 15minit hinngga 1jam 30 minit, ikut banyak mana darah kotor di muka. Kalau banyak, cepatlah lintah hisap dan kenyang lalu jatuh sendiri. Bermula dengan badannya yang kecil dan panjang, sehinggalah jadi gemuk, semuanya aku dapat saksikan. Satu pengalaman yang sungguh bermakna. Tak sangka aku yang penakut ni mampu melihat lintah (walaupun dari jauh). Masa lintah bekerja, member aku dudu relax di sofa. Dia langsung tak menjerit. Hebat betul! Aku harap rawatan ni berjaya.
Lelaki yang menjalankan rawatan berbekan lintah memaklumkan yang dia menghadiri kursus. Selesai kursus dia mencuba rawatan tersebut pada ahli keluarganya terlebih dahulu, kemudian pada kawan-kawan. Bila mendapat feedback yang meyakinkan, barulah dia berani menjalankan 'perniagaan' tersebut. Dia juga adalah penternak lintah yang telah dilakukannya sebelum penternakan lintah popular lagi. Mendengar dia bercerita tentang lintah, barulah aku faham serba sedikit tentang haiwan yang menggelikan ni. Lintah y
ang akan digunakan untuk berbekam, akan menjalani proses kuarantin dahulu untuk membersibkan isi perutnya. Lintah yang sudah digunakan pula akan dimusnahkan.
Rawatannya taklah mahal. Hanya RM27 sahaja.


Dalam ketakutan dan kegelian yang teramat, sempat jugak aku mengabadikan kenangan... (pejam mata masa nak snap gambar ni..huhu)


Monday, July 6, 2009

Prolog ~ Menjejak Memori



-->
RIFQI memasukkan biji getah yang dikutip bersama Azizul dan Rahmat ke dalam balang. Mulutnya kumat-kamit mengira biji getah. Seratus dua belas biji getah yang berjaya dikutipnya. Petang esok, dia akan membawa biji getahnya ke rumah Azizul. Mereka telah berjanji hendak bermain congkak bersama-sama.
“Rifqi! Cepat mandi. Dah nak masuk waktu Maghrib ni.” Terdengar laungan ibunya dari arah dapur.
“Baik mak!” ujar Rifqi.
Rifqi segera menyimpan balang berisi biji getah di atas almari. Dia segera mencapai tuala yang tergantung di belakang pintu lalu melangkah ke bilik air.
Selesai mandi, Rifqi menyarung baju tidur. Dia ke ruang tamu lalu memasang peti televisyen. Sambil menunggu azan Maghrib berkumandang dari masjid berhampiran, Rifqi menonton siri kartun kegemarannya. Menonton sambil berbaring menyebabkan Rifqi yang kepenatan akhirnya tertidur.
“Assalamualaikum! Rifqi! Rifqi!”
Rifqi yang sudah terlena terus terjaga apabila terdengar sayup-sayup namanya dipanggil. Dia bingkas bangun lalu bergerak ke jendela. Azizul dan Rahmat sedang terpacak di luar.
“Alia dah pulang!” Azizul separuh menjerit.
Terpancar kegembiraan di wajah Azizul.
“A... Alia?”
“Orang ramai sedang berkumpul di rumah Nek Pah. Kami nak ke sana, kau nak ikut tak?”
Rifqi terus bersetuju. Mereka bertiga segera menuju ke rumah Nek Pah. Benarlah apa yang didakwa oleh Azizul dan Rahmat. Ramai orang berada di dalam dan di luar rumah Nek Pah. Kereta polis turut kelihatan di halaman. Rifqi, Azizul dan Rahmat terus menyelit di celah-celah orang ramai.
Nun di atas rumah kelihatan Alia berada bersebelahan Nek Pah. Wajah Alia kelihatan sugul. Dia kelihatan sesekali membuka mulut apabila diajukan pertanyaan oleh neneknya.
“Jadi selama ni, Alia disembunyikan oleh Pak Husin dan Mak Kiah?” soal seorang mak cik berbaju Kedah bunga-bunga kecil yang inginkan kepastian.
“Ye... mereka dah mengaku perbuatan mereka tu. Polis dah tahan mereka sekarang. Patutlah mereka berpindah pada hari yang sama Alia hilang. Tapi kita semua sangka mereka berpindah kerana enggan duduk di kampung ni lagi. Maklumlah, harga getah menurun. Berapa sangatlah yang mereka dapat. Sudahlah sikit, kena bahagi dengan pemilik tanah lagi.” Jelas mak cik berbadan agak gempal yang duduk di sebelah mak cik berbaju Kedah.
Rifqi, Azizul dan Rahmat terus memasang telinga.
“Dengar khabar Alia hilang ingatan. Sebab tu dia tak hubungi Nek Pah.”
“Dia tergelincir di tepi sungai. Kepalanya terhantuk di batu lalu terus pengsan. Kebetulan Pak Husin lalu di situ. Dia terus selamatkan Alia. Mereka memang berkenan dengan sikap Alia sejak dulu lagi. Mereka juga simpati kerana kanak-kanak lain enggan berkawan dengan Alia. Lalu mereka ambil keputusan untuk menjaga Alia. Tambahan pula mereka tiada anak. Sepanjang Alia bersama mereka, dia dijaga dengan baik. Mereka juga mengubah namanya. Tapi Alia tidak dihantar ke sekolah. Pak Husin bimbang rahsia Alia terbongkar.”
“Macam mana ingatan Alia boleh kembali semula?”
“Ingatannya kembali secara tiba-tiba. Waktu tu Alia sedang berada di kebun Pak Husin bersendirian. Bila Alia sedar siapa dirinya, dia jadi bingung lalu terus keluar dari kebun. Dia terus menuju ke balai polis untuk meminta pertolongan.” Ujar mak cik berbadan gempal yang mendapat maklumat tersebut dari mulut Alia sendiri dan anggota polis yang telah membantu Alia.
Akhirnya misteri kehilangan Alia terbongkar juga.
Rifqi sudah memohon maaf dari Alia kerana telah memungkiri janji. Alia mengaku yang dia sedikit pun tidak menyimpan dendam terhadap Rifqi dan rakan-rakan yang lain.
Alia sudah kembali ke sekolah. Dia tidak bersendirian lagi. Rifqi, Azizul, Rahmat, Dalila, Jamilah dan semua murid tahun lima menjadi kawan baiknya.
Rifqi tersenyum lega. Perasaan bersalahnya terus lenyap.
“Rif! Rif! Bangun!”
Sayup-sayup terasa namanya sedang dipanggil. Sebentar kemudian badannya pula terasa bergoncang. Gambaran wajah Alia dan rakan-rakan terus terbang satu persatu.
Rifqi membuka mata. Dia terkulat-kulat memandang wajah ibunya.
“Dah masuk waktu Maghrib ni. Tak elok tidur waktu begini. Cepat bangun!” Puan Kamsiah membebel.
“Hah!”
Rifqi menggenyeh biji matanya. Dia terpinga-pinga. Dia tidak berada di dalam kelas sekarang.... tetapi di ruang tamu rumahnya.
“Er... Azizul dan Rahmat ada datang sini tak sebentar tadi?”
Masih terdengar namanya dilaung kedua sahabatnya itu. Mereka datang untuk memaklumkan kepulangan Alia.
“Tak ada sesiapa pun yang datang. Mimpilah tu! Cepat bangun pergi ambil wuduk.” Perintah Puan Kamsiah.
“Tapi... er...”
Rifqi bangun lalu duduk di atas sofa. Dia termangu di situ. Tak mungkin kepulangan Alia hanya satu mimpi!
“Laa... kenapa duduk di situ lagi. Abah dah tunggu nak solat bersama tu.” Puan Kamsiah menggeleng-geleng kepala.
“Mak... Alia dah dijumpai ke?”
Rifqi berharap sangat apa yang dilaluinya sebentar tadi bukannya mimpi.
“Kenapa Rif tiba-tiba tanya soalan tu? Rif... budak Alia tu dah setahun hilang. Langsung tak ada khabar. Entah hidup entah mati. Kau bermimpi Alia ye?” duga Puan Kamsiah apabila melihat sikap Rifqi yang pelik. Bangun tidur sahaja, terus tanya tentang Alia. “Rifqi... Rifqi... kau mengigau! Itulah, tidur waktu senja lagi!”
Rifqi meraup lemah mukanya. Mimpi yang indah. Mimpi yang membahagiakan. Mimpi yang melenyapkan perasaan bersalah. Ah, semua itu hanya mimpi! Rifqi melepaskan keluhan panjang. Dia bangun meninggalkan sofa dan menuju ke bilik air dengan muka moyok.
Teringat dia ramalan oleh seorang bomoh yang Alia akan kembali semula selepas dua belas tahun. Benarkah ramalan tersebut? Sebagai orang Islam, dia seharusnya tidak mempercayai ramalan. Namun, kerana terlalu mengharap, Rifqi tetap membilang hari. Diam tak diam sudah setahun berlalu....
Ini bermakna dia harus menanti sebelas tahun lagi....

p/s : aku sendiri belum berkesempatan utk melihat novel yang dah terbit ni. khabarnya dah sampai ke kampung minggu lepas. ingat nak blk kg tapi ujung minggu asyik ada program jer. ni baru selesai program perkhemahan...next week lak bengkel teater kanak2.. nampaknya minggu satu lagi baru aku dpt balik kg dan belek2 my novel ni. semalam ke popular taiping...dah sampai novel aku ni..masih dalam kotak, belum dipamerkan.. ikutkan hati nak beli jer.. tapi tak jadi.. baik aku beli terus dr penerbit...

Friday, July 3, 2009

TAG oleh DS

1. Nama panggilan saya : tanne/ida/idah/zz

2. Saya sedang mendengar : radio IKIM

3. Kekasih saya sekarang : diri saya

4. Mungkin saya patut : mengikut kata hati saya

5. Saya suka : lepak di kedai buku

6. Sahabat-sahabat baik saya : semua baik-baik belaka

7. Saya tak faham : kenapa tahun ni saya malas menulis

8. Kerjaya saya sekarang : cikgu dan penulis novel

9. Saya baru kehilangan : duit yang digunakan untuk beli tiket bas yang tak digunakan

10. Ramai yang berkata saya : kreatif, pendiam, memilih..huhu

11. Makna nama saya : Zuhud

12. Di suatu tempat, seseorang sedang : Memikirkan masa depannya

13. Bila saya terjaga dari tidur : saya akan belek handset tengok jam, mesej

14. Saya paling meluat bila : tengok manusia berlagak pandai

15. Saya rasa haiwan yang paling comel adalah : panda

16. Aktiviti / program hari ini : perkhemahan unit beruniform di padang sekolah, saya setiausaha

17. Malam ini saya akan : tengok nur kasih, internet, tido

18. Esok saya akan : ke sekolah...urus perkhemahan

19. Sebelum tidur saya akan : baca doa...berangan

20. Perancangan hujung minggu : servis kereta di pusat pro2, Kamunting

21. Saya sedang menanti : keputusan temuduga spp

22. Saya rasa kesal bila : saya beli baju, tapi baju tu tak padan ngan tubuh badan saya..huhu..grrrrr

23. Saya sangat berharap bila : saya isi borang peraduan shell, nama saya sangkut sbg pemenang utama

24. Saya rasa saya seorang yang : tak banyak songeh dan tak tetap pendirian

25. Telefon bimbit saya : N0kia E71, CSL

26. Saya sedang merindui : saat saya masih seorang student di kolej unitek dan UPM

27. Umur saya sekarang : 32 tahun 4 bulan

28. Pengalaman pahit untuk minggu ini : alhamdulillah, tak der

29. Pengalaman manis untuk minggu ini : Menjejakkan kaki ke UPM setelah 9 tahun meninggalkannya...

30. Kali terakhir tengok wayang : Anaconda..lebih 10 thn yg lalu

31. Dalam seminggu saya akan up-date blog sebanyak : purata sekali jer seminggu

32. Dalam dompet saya ada wang sebanyak : puluh2 jer

33. Kali terakhir menonton televisyen : pagi tadi..anjakan paradigma

34. Channel TV kesukaan saya : discovery, history channel

35. Orang yang anda rasa nak tag : zurie, jue, dll

Tuesday, June 23, 2009

Dalam proses

Bila orang tanya pasal manuskrip baru, aku akan jawab, dalam proses. Bila dorang tanya lagi, jawapanku tetap dalam proses. Entah bilalah proses menyiapkan manuskrip yang tergantung ni akan berakhir?? Ada dalam 10 manuskrip yang semuanya di antara 1-5 bab sahaja. Tergantung. Ada orang kata, siapkan satu-satu. Tapi bila sampai ke 'scene' yg kurang menarik, aku jadi malas
nak teruskan. Kalau ikutkan nak straight to the point jer. Kalau kisah cinta, nak fokus kisah hero heroin jer. Mana boleh cam tu. Pendeklah manuskrip nanti kalau tak ada watak sampingan. Entahlah... kenapa dulu-dulu aku boleh menulis? Dan kenapa sekarang tidak? Terasa TERlalu sukar pulak nak menyiapkan satu2 manuskrip. Payah! Aku salute dgn diri aku yang dulu... rajin menyiapkan manuskrip. Yang sekarang ni, entah kenapa jadi lembap! Adoi... Aku dah berjanji dengan sebuah penerbitan nak hantar manuskrip bulan Ogos ni. Mampukah aku?
Semuanya boleh diatasi jika aku lebih berdisiplin. Kalau orang lain mampu buat, kenapa aku tidak???

Sunday, June 14, 2009

Padang Besar

Membeli belah di Padang Besar, Perlis

Pergi membeli belah bersama mak, kakak & anak2nya, serta 3 orang adik...

Cek, Yunie & me yg teruja kerana pertama kali menjejak kaki ke Padang Besar

Penat lepas membeli belah...

12 Jun (Jumaat) lepas saya dan sebahagian keluarga telah ke Padang Besar, Perlis. Dengan dua buah kereta, kami bertolak ke utara jam 8 pagi. Cadang nak ke Rantau Panjang, tapi tak jadi dan beralih ke Padang Besar. Memandangkan kami semua perempuan (kecuali anak buah yg masih budak2 lg) jadi kami sepakat hendak ke Padang Besar untuk..... apa lagi, bershopping la... perempuan kan : )
Saya paling teruja kerana ini pertama kali saya menjejakkan kaki ke Perlis...huhu... Saya dan adik menjadi pemandu. Kami tak tau jalan, just tanya lauan pd mereka yang pernah ke PB. Entah macam mana kami tak nampak tol Gurun. So, kami ikut jalan biasa lalu tempat yang tak pernah dilalui sebelum ni. Akhirnya sampai juga ke Bazaar PB sekitar jam 11 lebih. Perut dah lapar, so kami ke kedai makan dulu. Masakan siam... hmmm sedap & murah. Pastu bermulalah aktiviti membeli belah. Kena pandai bab tawar menawar. Blouse memang cantik2... kerongsang pun murah, selain beg tangan, makanan, cenderahati, teddy bear dan macam2 lagi. Jam 3 petang kami bertolak balik dan sempat singgah di kawasan penternakan burung unta. Balik kami sesat lagi, cari highway tak jumpa2... lawak betul. Akhirnya kami bertemu dengan highway Jitra... lega. Seronok dapat membeli belah di PB. InsyaAllah ada masa kami pasti akan ke sana lagi.
Posted by Picasa

Friday, May 29, 2009

Akhirnya.... COVER MENJEJAK MEMORI


Berakhirnya sebuah penantian....
Akhirnya terbit juga novel kedua remaja dewasa (selepas KALUNG) bersama KarnaDya.
(akan berada di pasaran)

Sinopsis belakang buku :

Dua belas tahun sudah berlalu. Ramalan salah seorang bomoh masih lekat di ingatannya... Kanak-kanak tersebut akan kembali selepas 12 tahun. Sekembalinya dia ke alam manusia, dia akan menjadi seseorang yang mempunyai kuasa sakti dan hidup dalam kemewahan. Satu ramalan yang sukar untuk dipercayai tetapi tetap ditunggu. Rifqi berharap penantiannya selama 12 tahun akan berakhir. Dia berharap sangat dapat bertemu semula dengan kanak-kanak yang hilang itu, yang pernah menjadi kawan baiknya.
Di Kolej Indera Jaya, persoalan yang bermain di mindanya kian terungkai. Pencarian hampir menemui titik tamat. Namun, saat rahsia hampir terbongkar, Rifqi terpaksa mengambil keputusan untuk menghentikan penyiasatan. Jika tidak, perhubungannya dengan gadis itu pasti akan terancam. Gadis itu pasti tidak akan memaafkannya andai rahsia itu terbongkar. Rahsia tentang siapa dirinya yang sebenar...
Nota : Ingat tak lagi novel awal remajaku yang pertama bertajuk ALIA? Buat pembaca yang sudah mendapatkan ALIA, terima kasih diucapkan. Jangan lupa ALIA tidak berhenti setakat itu saja. Masih ada sambungannya.... MENJEJAK MEMORI yang dikategorikan sebagai novel remaja dewasa kerana Alia kini bukan kanak-kanak lagi. Alia sudah mencapai usia remajanya. Novel Alia berkisar sekitar pertengahan 90-an. Menjejak Memori pula berkisar zaman sekarang. Kepada yang pernah membaca kisah ALia, tentu masih ingat bagaimana seorang kanak-kanak terpaksa menjalani hidup tanpa rakan-rakan. Dia disisihkan kerana rakan-rakan menyangka dia bukan manusia biasa... Sehinggalah kehadiran Rifqi yang menceriakan Alia sebelum lelaki itu juga percaya dengan khabar angin lalu dia mula menjauhkan diri dari Alia yang baru hendak mengenali apa itu persahabatan.
Korang tentu perasan ending novel ALIA terlalu ringkas. Ada sebabnya kenapa saya buat begitu. Dalam kepala otak, memang dah pasang niat nak sambung cerita tu. Alhamdulillah, novel ALIA juga antara yang terlaris di bawah penerbitan K.Dya. So, hati melonjak berharap sambungan ALIA diterima dan seterusnya diterbitkan. Akhirnya termakbul juga doa saya tu...
MENJEJAK MEMORI bukan cerita fantasi k... sama juga dengan ALIA. Kalau anda baca sinopsis mungkin akan menganggap MM sebuah kisah fantasi. Sebenarnya tidak.
Jika anda pernah membaca ALIA, saya ingin mengajukan 2 soalan;
1. Benarkah Alia sudah dijumpai?
2. Jika ya, jadi siapakah Alia yang muncul di akhir cerita?
3. Jika tidak, ke manakah Alia menghilang??????????????????????
Jawapannya akan ditemuai dalam MENJEJAK MEMORI....
MM ~ kisah liku-liku hidup Rifqi dalam menjejak memori. Disebabkan memungkiri 1 janji (pada masa lalu) yang telah mendatangkan musibah yang besar, pada dirinya, keluarga yang terbabit serta seluruh kampung... dia dihantui rasa bersalah bertahun-tahun.
~ sebuah novel misteri + penyiasatan + cinta yang tidak terlalu berat untuk difahami ~

Tuesday, May 26, 2009

Menguji Minda

Ujian Dementia

Betapa cekapnya anda!!

Di bawah ada (4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. OK?


Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda.....




Ready? GO!!! (lihat bawah)













Soalan Pertama:


A
nda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?





~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~






Jawapan:
Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua!

Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?



Soalan Kedua:

Jika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat...? (lihat bawah)



~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~






Jawapan:
Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi.. siapakah yang terakhir, bagaimana anda boleh memotong orang yang terakhir?


Adakah anda pantas dan cerdek, tidak begitu rupanya.?







Soalan Ketiga:

S
oalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah...



Ambil 1000 dan campur 40. Sekarang campur lagi 1000.
Campur lagi 30 .... Campur lagi 1000 . Campur lagi 20... Campur lagi 1000 . Campur lagi 10... Berapa kah jumlah semua?


Lihat bawah untuk ...jawapan.. ..










~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~



Adakah jawapan anda 5000 ?


Jawapan sebanar adalah 4100.




Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.!
Mungkin ini bukan hari anda kan? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul ... Cuba.



Soalan keempat:


Bapa Mary ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?








~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~


Adakah jawapan anda
Nunu? Salah! sudah tentu Salah.
Namanya
Mary. Baca semula soalan!



Okay, cuba jawab soalan bonus:


S
orang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.


Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ...?









~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~





Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati

Mudah sahaja.

Thursday, May 21, 2009

Persembahan 'Matahariku'



Dalam masa yang singkat, inilah lagu yang aku rasa sesuai nak dipersembahkan masa Hari Guru. Lagu Matahari oleh Agnes Monica, memandangkan budak2 ni dah sedia menghafalnya krn mereka peminat senetron Jelita. So, tak payah susah2 nak hafal lirik, cuma nak buat gaya sahaja. Dlm 3 hari mengajar, kira okeyla mereka ni... Masa hari persembahan, gaya hilang tah ke mana... malu kot...

Sekitar Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah - 21 Mei

Hadiah yg aku terima...

sukaneka pun sempat diadakan

sukaneka bowling

GB memotong kek

Secret Recipe...

Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru!



Guru Pembina Negara Bangsa...

Istimewa buat;

Cg. Md. Noor (Guru Tahun 1, SKKH 1984)
Cg. Nazlah (Guru Tahun 2 & 3, SKKH 1985, 1986)
Cg. Syarif (Guru Tahun 4 & 5, SKKH 1987, 1988)
Cg. Iva Dewi (Guru Tahun 6, 1989)
Cg. Fazliaton (Guru Tingkatan 1 & 2, SMTS, 1990, 1991)
Cg. Yusriyah (Guru Tingkatan 3, SMTS, 1992)
Cg. Lim (Guru Tingkatan 4, SMTS, 1993)
Cg. Ms. Mable (Guru Tingkatan 5, SMTS, 1994)

Tak lupa buat Cg Zakiah (Long), Cg. Zanida (Nyah), Cg. Zarina (Lang), Cg. Zurie (Teh) & Cg. Anisah (Cek)
Dan semua guru-guru yang pernah mendidikku,
Juga warga SMKPH, SKKH, SKKL, SKK, SKT & SKUR..
Dan buat semua mereka yang bergelar pendidik...

GURU PEMBINA NEGARA BANGSA

Bersedia melangkah megah
Walaupun sukar baktiku curah
Demi mu ibu pertiwi
Sumpah ku lafaz janji kukota
Berikrar eratkan bangsa
Kukuhkan cinta kepada Negara
Berjasa terus berjasa
Menyebarkan ilmu tiada batasnya
Guru Pembina Negara Bangsa
Gagah perjuangkan visi Negara
Bangunkan jiwa yang pelbagai rupa
Demi agama dan nusa tercinta
Guru Pembina Negara Bangsa
Tetap Unggul senadakan suara
Sehaluan menggapai matlamatnya
Cemerlang dan gemilangkan Malaysia


Guru Oh Guru by Dato' Usman Awang

Dialah pemberi paling setia,
Setiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segalanya,
Untuk manusia jadi dewasa
Dialah ibu bapa dan sahabat,
Alur kesetiaan mengalir nasihat
Pemimpin yang ditauliah segala umat,
Seribu tahun katanya berhikmat
Jika hari ini Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini Raja menaiki takhta
Jika hari ini Presiden sebuah Negara,
Jika hari ini ulama mulia
Sejarahnya dimulakan oleh guru biasa,
Dengan lembut sabar
Mengajar tulis baca
Di mana dia berdiri di muka muridnya,
Di sekolah mewah di ibu kota
Di bangunan tua di sekolah Hulu Terengganu,
Dia wakili guru seribu buku
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa,
Semakin bererti tugasnya pada negara
Jadilah apa pun pada akhirnya,
Budi yang diapung di dulang ilmu
Panggilan keramat “cikgu” terpahat,
Menjadi kenangan di akhir hayat.

Wednesday, May 13, 2009

Tag

Tag ni aku ambil dari blog Dewi Sukma. Memandangkan dia dah ofer pd para penulis KD utk menjawab tag, so, aku dgn rela hati pun menyahut cabaran... sebab soalannya menarik gak.. hehe.. sambil tu boleh gak update blog teman ni ha..

1. Apakah perkataan pertama sekali anda ucapkan kepada si dia dan kemudian menjadi suami anda
~

2. Sila berikan dua contoh alat-alat atau sumber yang anda gunakan atau lakukan untuk memudahkan kerja anda. Tak kisahlah apa alat atau sumber sekali pun asal boleh diaplikasikan.

a) Membuka pintu rumah atau kereta
kunci
.
b) Mencucuk plug soket
lidi
.
c) Simpan air minuman
jug
.
d)Ketika blackout
lilin & handset
.
e) Meluahkan rasa hati
diari & pada Yang Esa
.
f) Siang ikan
gunting & pisau
.
g) Susah hendak buang air besar
limmina plus
.
h) Di mana anda simpankan dokumen penting
dalam fail khas
.
i) Katakan ribut melanda dan pakaian anda melayang sama, apa yang patut anda tutup bagi mengelak rasa malu
tutup muka la..hehe
.
j) Apa yang anda guna untuk potong kuku
ketip kuku
.
k) Melihat waktu
jam tangan/handset
.
l) Kalau badan terasa panas
kipas
.
m) Ternampak pencuri
rasa2nya(coz belum ada pengalaman) guna suara.. jerit sekuat hati...
.
n) Kalau terjumpa duit RM50.00 dalam longkang yang dalam, bagaimana anda ingin mengambilnya
terjun ambil sendiri (dgn syarat ada lebih dari 20 keping la..haha)
.
o) Soalan akhir masa tidur apa yang anda suka peluk?
~
.
Terima kasih kerana anda seorang yang penyabar dalam memberi keterangan anda.
Sama-sama.... lain kali buat lagi soalan cam gini ek :)

Sunday, May 10, 2009

Tag oleh Dewi Sukma

...10 Facts About Me...

1. Kuat berimaginasi....

2. Rajin membeli majalah & novel tp malas membaca.

3. Buat kerja semua nak cepat, janji siap..hehe

4. Tapi bab menulis lambat sikit coz ikut mood

5. Suka berfikiran negatif terhadap sesuatu

6. Tak banyak cakap...diam lebih baik

7. Hobi sering bertukar...

8. Bentuk tulisan tangan juga sering bertukar...

9. Lebih suka dgr radio (sinar fm) dr menonton tv

10. Minat citer seram, tp dgn byg2 sendiri pun takut ..huhu

Thursday, May 7, 2009

DIALOG DUA HANTU YANG BODOH

Tersebutlah kisah dua orang hantu. Mereka ni baru bertemu lalu mereka pun berborakla untuk mengisi masa lapang kehidupan mereka sebagai hantu. Sepanjang perbualan mereka, Hantu B ni
tak habis-habis menggigil. Lalu, Hantu A yang kehairanan ni pun bertanya,

"Apsal kau ni asyik menggigil je?"

"Oh..cara aku mati dulu teruk..aku mati dalam peti ais...sejuk!!" Jawab Hantu B sambil menggigil lagi.

"Ooo..kesian... aku dulu mati sebab heart attack." Kata Hantu A ramah.

"Kau memang sakit jantung kronik ye? Apsal ko tak gi buat operation? Kalau tak, sure kau tengah lepak-lepak ngan family kau sekarang." Balas Hantu B.

"Dah,aku dah buat dah !In fact mase aku mati tu, aku in recovery. Panjang ceritanya..." jawab Hantu A sayu.

"Ceritala sikit..Sambil-sambil lepak nih.."

"Camni..Aku syak isteri aku main kayu tiga ngan aku. So this one day, aku ingat nak perangkap la isteri aku..Aku pura-pura gi keje tapi actually aku park keta aku kat simpang hujung umah
aku je. Seperti yang aku syak, masuk sebuah keta kat carpark umah aku. Aku rilex dulu sebab nak carik mase sesuai tangkap diorang."

"So, ko dapatla tangkap diorang?" tanya Hantu B penuh minat.

"Tak. Aku cume jumpe isteri aku je kat dalam bilik. Yang aku heran, mase aku masuk umah tu, aku nampak ade kasut laki kat pintu umah aku. Aku tanye isteri aku tapi die takmo jawab. So
aku pun lari-lari sekeliling umah aku nak carik jantan tuh. Abis sume bilik aku carik tapi takde pun.. Last-last, sebab aku penat sangat berlari carik jantan tuh, aku pun jatuh pengsan
sebab heart attack. And aku tak sangka aku mati lak..." kata Hantu A mengakhiri ceritanya dengan kesedihan.

Hantu B terdiam mendengarkan cerita Hantu A. Selepas beberapa ketika, Hantu B berkata,

"Kenapa kau tak check kat dalam peti sejuk? Kalau kau check kat situ, sure kita berdua still hidup lagi.

Kabus

Posted by Picasa

Kenduri Berhidang

Semalam, 11/8/2018 keluargaku buat kenduri doa selamat / kesyukuran sebab my sis dapat kerja (tukar perkhidmatan actually). Nak buat memang ...