Saturday, February 23, 2008

Ulasan 'Kalung'

Oleh Adhan dr Blog Dunia Novel
http://dunia-novel.blogspot.com/2007/07/kalung.html

Tajuk : Kalung
Penulis : Zahida Zarkasi
Penerbit : KarnaDya
Harga : RM16.00

Kebahagiaan hidup Nia diragut pergi tanpa disangka..pelbagai peristiwa sedih, perit dan misteri berlaku dalam hidupnya…siapa sangka dia boleh terperangkap dengan lelaki yang disangka menyintainya tetapi sebaliknya yang berlaku…dia juga terperangkap atau lebih nyata terpukau dengan kalung yang diberikan oleh Aries.

Kataku:` Dari maklumat yang aku terima dari peminat novel yang lain, Zahida Zarkasi pernah menulis novel cinta dewasa bersama penerbit lain tapi aku tak pernah membacanya jadi aku tak boleh nak buat perbandingan. Just boleh cerita tentang Kalung.` Aku pernah membaca novel terbitan KarnaDya yang sebelum-sebelum ni dan aku rasa Kalung lain dari yang lain. Tapi kisah percintaan tak lari..semua syarikat yang menerbitkan novel ada kisah cintanya jadi Kalung pun begitu cuma dalam Kalung, ia lebih menumpukan kepada misteri. Jarang aku jumpa (atau memang tak pernah jumpa) penulis perempuan yang menulis cerita misteri semuanya penulis lelaki tetapi ZZ berani menulis cerita misteri..mungkin saudari ZZ minat benda-benda yang berkaitan misteri…jalan cerita menarik Cuma aku tak puas bila tiba penghujungnya..bagi aku penghujungnya tergantung dan mungkin saudari ZZ ingin menyambung Kalung.` Tahniah buat Zahida Zarkasi. Teruskan usaha anda dan semoga selepas ini anda boleh duduk sebaris dengan penulis novel misteri atau thriller yang ada sekarang yang kebanyakannya lelaki.

p/s : janganlah ada yang terperangkap dengan ‘kalung’ macam nia…habis dia tak percaya kat orang lain…bahaya sungguh….

Utk sdr Adhan ~ Terima kasih atas ulasan yang anda berikan. Tergantung ke? Rasanya dah lengkap cuma ending tu mungkin terlalu ringkas.


Oleh Rinn dr Novel Cinta
http://novelcinta.multiply.com/reviews/item/204

Kalung by Zahida Zarkasi Terbitan KarnaDya Solutions
"Penantian yang menyeksakan... Namun kebenaran lebih menyakitkan"
SEkali sekala beralih ke novel thriller menarik juga. terima kasih AMY atas cadangan novel Kalung by Zahida Zarkasi. Sungguh2 betul makcik tu mempromosikan buku ni kat saya :) tapi saya terkilan sikit sbb amy terrrrrrrlepas citer part yang sepatutnya dia tak cakap.. aduih.. memang spoil. hehe.. tapi apa2pun citer ni memang saspen. Persoalan utama dalam citer ni "did he or didn't he?" dia yang bunuh ke? atau bukan dia? Nia, watak utama cerita ini amat yakin yang Aries bukan pembunuh seperti yang disangka seluruh penduduk kampungnya. Sbg pembaca kita turut tidak ketinggalan utk berfikir, siapa yang benar? Ada masanya kita rasa ARies tak mungkin seorang pembunuh.. ada juga masanya kita merasakan dia ni mungkin juga seorang pembunuh. susah juga kalau jadi juri dalam situasi yang macam ni.
Cerita ini dimulai dgn penghijrahan Nia bersama adiknya Irfan ke kampung yg ditinggalkan ibunya bertahun-tahun yang lalu. Ibunya nekad menyuruh Nia meninggalkan pembelajarannya dan pergi ke kg dgn serta merta. Misteri pertama. Mengapa? SEtelah sekian lama di kampung, ibu bapanya tak sampai2 sedangkan mereka sudah berjanji. Nia dan Irfan tersiksa dgn layanan Mak Longnya yg kejam mengalahkan mak tiri. benci sungguh dia pada ibu Nia.
Kemunculan ARies, kebaikannya terhadap Nia memang menghairankan sedangkan seluruh penduduk kampung amat takutkan Aries. Pada mulanya Nia yang tak berapa tahu cerita layan ajer Aries tu, tapi bila terlalu banyak cerita yg didengarinya, dia menjadi takut dan lari hingga tak cukup tanah bila terserempak dgn Aries. Kalung misteri yang dijumpainya bersama selonggok kayu api yang dihantar ke rumah maklongnya membingungkan Nia.memang mendebarkan... tragedi yg menimpa Nia memang bertalu-talu. Pemergian Irfan, tragedi ngeri ibu bapanya, keraguannya terhadap keikhlasan Firham... semuanya menyakitkan, hanya cinta Aries yang menguatkan semangat Nia... tapi benarkan Aries pembunuh?

sure fine whatever
Rinn
Tags: , , ,

Utk Sdr Rinn ~ Terima kasih kerana sudi buat ulasan untuk novel saya ni.

Oleh Deidaa
http://sengih.blogspot.com/2007/10/novel-kalung.html

_____sekarang aku tgh layan novel kalung ni. Mmg bkn novel cinta la. Sesekali nak jg aku lari dr cite cinte je. Kalung ni novel thriller [xde la thrill sgt tp kisah cerita ceriti kat dlm utan]. Mmg btol pon, aku rasa mcm xsabar nak abiskan. Heheh.. skang ni baru smpai chater 15. Time aku jg bdk2 intebiu la aku bley baca.
Aku agak la kan.. kalo novel ni dibuat drama.. baru real skit.
Sape2 yg suke baca cite mencabar kepala otak.. blh la novel ni.. ahehehhe! Ada 2 3org kat ofis ni pon ckp best. Sile la baca.. yg tak suke bkn cite cinte.. xpyh la kutuk2 ok?

Utk Deidaa ~ Terima kasih sudi ulas novel saya ni. Buat drama? Susah sikit sebab wajah Aries sukar

Bella

Every Monday - Thursday, 6.30pm (TV3

Bella, a bubbly young girl, the rebel daughter of a wealthy businessman and a talented artist. Unlike her father, Bella’s passion is towards art rather than their family business. But when she found herself involved with a love interest at the office, little did she know that her perfect life is about to crash. In this new series, family intrigue, romance, murder, manipulations and love will prevail.

Cast : Elly Mazlein (Bella), Ako Mustapha (Dr Rayyan), Azhar Sulaiman (Shah), Iqram Dinzly (Zahar), Irma Hasmie (Dr Mia)

Wednesday, February 6, 2008

Selamat Tahun Baru Cina

Buat kaum Cina di Malaysia,


Create your own at MyNiceSpace.com


Terutama buat rakan sekelas 5SC 94 SMTS yang kini entah di mana ;

Yit Jy
Lai Chan
Shu Yun
See Mooi
Lee Yin
Siaw Ping
Siew Ching
Chai Hoon
Kim Loon
Cun Yen
Chee Kong
Chun Siong

Sayang Sayang - Aliff Aziz

Masa ku teringat akan dirimu
Ada sesuatu begitu mengganggu
Diam-diam aku menyukaimu
Bermimpi bila kau jadi milikku

*Jauh di dasar hatiku
Inginku teriak ;
Aku cinta kamu

**Sayang, sayang, sayang
Kamu dah berpunya
Tertutup sudah bagiku kesempatan
Dan bukan gayaku
Rebut pacar orang
Mesti hati tulus
Cerita berakhir tak senang

Aku tahu sulit bagiku
Mencari-cari pengganti dirimu
Tapi bagi lelaki macam aku
Tak mahu berakhir kerana begitu

Ulang *, **

Tak mungkin, tak mungkin
Aku menyerah hanya kerana tak dapatkan kamu
Meski jauh di dasar hatiku
Inginku teriak ;
Aku cinta kamu

Ulang **

Teluk Senangin vs Teluk Batik

Teringin nak ke Teluk Senangin dr dulu lagi. Selalu dengar cerita keseronokan pengunjung ke Teluk Senangin. Lagipun tak jauh sangat dr rumah...