Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2008

Ular

Di zaman Abu Bakar r.a, ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya, tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu, mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu. Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut.
"Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."
Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" Berkata ular.
"Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya:
1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang.
2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama. Maka inilah balasannya".

p/s : hmmm... jgn …

Terharu...

N3 dari blog SALLY D ANGEL membuatkan aku terharu... walaupun sudah hampir 8 tahun berlalu kenangan bersamanya, namun ia tetap kekal segar dalam ingatan. Kesibukan dan jarak, tidak akan merenggangkan persahabatan kita.

Petikan dr blog Sally D Angel...

My best friend is a Novelist

She is my very best friend. I've known her since 1996. We're housemate during our matriculation (UPM). She's a gud listener... trust me... really gud n never tired listen 2 my problems etc. She's older (1 yr) than me. I luv her so much n i hope that our friendship will last forever till d end of time even she's living in north n i'm in central... she's always in my heart.
P/S: Check her blogs. she's a novelist... very famous with her nickname " tanne hadihaz ". If u're a novel maniac... dun forget 2 get 1 of her book as a collection. I hate novel... but hey... who cares... she's my best friend n i'm here 2 support her in her career rite :) ... guess what... i&…

Sempadan

Hari ni aku ke sempadan Malaysia (Pengkalan Hulu) Thailand (Betong). Walaupun perjalanan dari rumah ke sempadan hanya lebih kurang 10 minit sahaja, namun aku jarang ke sana. Takut!...walaupun tak buat salah. Teringat kisah seorang orang kampung, yang teraniaya. Dia telah ditangkap atas tuduhan memiliki senjata api. Dia sepatutnya di penjara selama lebih dari 20 tahun. Namun atas usaha pelbagai pihak, dia dibebaskan setelah di penjara lebih kurang 4 tahun di sana. Pada tahun lepas dia dibebaskan. Mendengar pengalamannya ketika dalam penjara di Thailang amat mengerikan...
Di pintu sempadan, kereta berderet-deret untuk ke Thailand. Kurang sedikit rasa takut. Lagipun aku bukan hendak ke Betong, tapi sekadar ke sempadan untuk membeli buah. Tiba di kaunter imegresen, aku memaklumkan untuk ke sempadan (perenggan). Dia lalu memberi kebenaran.
Sampai sahaja di sempadan, rabun mata aku melihat pelbagai jenis buah yang dijual. Walaupun musim buah belum tiba (Malaysia), namun di sana sudah terjual…

Hari Keputeraan Sultan Perak ke 80

19 April 2008
Daulat Tuanku!

BIOGRAFI


SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN YUSSUF IZZUDDIN SHAH GHAFARULLAHU-LAHD.K. , D.K.M. , D.M.N. , D.K. (KELANTAN), D.K. (TERENGGANU),D.K. (PERLIS), D.K. (JOHOR), D.K. (SELANGOR), D.K. (KEDAH),D.K.M.B. (BRUNEI), D.K. (NEGERI SEMBILAN), D.K. (PAHANG),S.S.M. , P.M.N. , P.S.M., D.K.S.A., S.P.C.M. , S.P.T.S. , S.P.M.P. , S.I.M.P.
Duli Yang Maha Mulia Sultan Paduka Seri Sultan Azlan Shah telah diputerakan pada 19hb April 1928 di Batu Gajah, Perak. Pada tahun 1955, D.Y.M.M. Tuanku telah mendirikan mahligai rumahtangga bersama D.Y.M.M. Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun dan kemudiannya telah dikurniakan lima orang cahayamata.
D.Y.M.M. Tuanku telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Kerajaan (Inggeris), Batu Gajah yang kini dikenali sebagai Sekolah Sultan Yussuf Batu Gajah. Tuanku kemudiannya melanjutkan pelajaran menengahnya di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Setelah itu, Tuanku telah menyambung pendidikannya di dalam bidang Undang-Undang di Un…

MARINA

Marina is the story of a sweet and brave girls who makes her living as a boatman in Acapulco. Her world falls apart when her mother dies unexpectedly. Marina moves into the luxurious mansion of the Alarcón Morales family. The Alarcón Morales is an upscale family in which the humble girl won't be quite welcome. In that house, Marina meets face to face with evil and rejection, but she also experiences the sweet protection of her uncle, Don Guillermo.

Marina is a target for envy and cruel intentions, but with her wild character and her peculiar self-defense style, she'll know exactly how to face all her enemies. She doesn't know it, but the truth is that she has every right to all the luxury that surrounds her. This new atmosphere is precisely where Marina will find true love.Ricardo Alarcón is a handsome young man who has no other profession in life but to spend the family's fortune. Ricardo has his own karma, a stormy marriage and his neurotic wife, Adriana.Ricardo is sm…

Coretan Kenangan Pesta Buku Antarabangsa 2008, PWTC

PerjalananSaya keluar dari rumah sewa sekitar jam 1.30 tengah hari….Jumaat. Terus daya ke stesen bas K.Kangsar dan jemput dua orang adik saya yg datang dari kampung. Dari K.Kangsar, kami terus bertolak ke Ipoh untuk jemput seorang lagi kroni yang menunggu kami di Jusco Ipoh. Jam sudah menunjukkan pukul 2.30 petang. Lama tak jumpa lalu sepanjang perjalanan kami berborak sakan. Sempat juga berhenti di R&R Tapah untuk mengisi perut. Zurie @ Syu @ Teh (hehe…) belanja makan. Thanks a… Jam 4.15 kami teruskan perjalanan sehingga ke Senawang. Sekitar jam 6.00 kami tiba di TTJ, rumah kakak ke-2. Penat! Lepas isi perut terus tertidur…
12 April…
Jam 9.18 komuter dari Seremban pun bergerak. Entah kenapa perjalanan ke Stesen Putra terasa jauh benar kali ni. Dua jam kemudian baru kami sampai ke stesen Putra. Sepatutnya jam 10 saya perlu berada di booth KarnaDya. Sekitar jam 10, Kak Dewi dah call dari booth. Hati dah tak sabar hendak ke sana.
Tengok orang ramai berpusu-pusu masuk ke PWTC, kepala da…

Penyeliaan Kali Pertama

Berakhir jua hari yang mendebarkan apabila di’observe’. Terasa diri macam peserta AF yang sedang buat persembahan di hadapan orang ramai kemudian diberi komen oleh pengkritik. Penonton adalah Nozie (cikgu) dan Watie (PPM). Pengkritiknya pula ialah En. Shaddin (pensyarah IPIP).
Awal pagi dah sampai sekolah. Bersiap sedia dengan semua alatan. Yang paling utama iaitu pelepah betik dibawa oleh Cg Nozie. Malangnya pelepah betik ada masalah kerana tak ada satupun yang berbentuk bunga ros (jalinan). Jadi bulat pun lantaklah. Saat akhir memang dah tak boleh buat apa dah. Daun pula saya kutip di kaki lima. Daun bunga kertas menjadi mangsa.
Hati kian berdebar saat pensyarah datang. Sebaik sahaja tiba, terus dia minta buku rancangan mengajar dan portfolio. Saya pun hulurkan buku dan portfolio, sekadar mana yang saya mampu buat. Jika hendak dibandingkan dengan portfolio orang lain, tentunya yang saya jauh terkebelakang dari segi keceriaan. Saya tak kisah sangat janji semua yang diperlukan ada di da…

Antara Debar dan Rasa Gembira

Salam buat semua yang sudi berkunjung ke sini...
Semalam tak sempat nak online sebab kilat. Patutnya semalam masuk N3 baru (hajat di hati masukkan sebarang N3 2 hari sekali).
Esok, pensyarah iaitu En. Shaddin akan datang observe di bawah Komponen Kreativiti dan Estetika. Memandangkan minggu ini mengajar Tema Tumbuh-tumbuhan, so saya bercadang hendak mengajar budak2 tu buat capan menggunakan pelepah betik and daun. So, sebelum nak ajar budak, petang ni saya kena buat dulu. Pokok betik memang tak ada. Tapi mata saya dah menangkap rumah jiran sebelah yang ada pokok betik. Bolehlah minta sebatang pelepah... Debar juga menanti hari esok.
Namun debaran sedikit hilang bila mengingatkan lepas habis sekolah, saya akan bertolak ke Seremban dan lusanya ke PWTC. Rasa tak sabar2 pulak nak berada di pesta buku. Nak bertemu rakan penulis, peminat (kalau ada) and nak beli buku2 rujukan untuk kanak2 prasekolah...

Tiket Bas Habis! Grr...

Semalam pergi stesen bas, hantar adik balik SI. Alang-alang sampai stesen terus le cari tiket di kaunter tiket trans. Cadang nak gi beli hari selasa atau rabu. Maklumlah awal lagi.

"Nak beli tiket 11 April jam 2.30."
"Dah habis." Ujar gadis jaga kaunter tu setelah membuat semakan.
Terkejut beruk jugalah...
"Er... 1.30?"
"Dah habis juga."
Ya ampun! Orang kuale ni nak berebut gi Kl buat ape? Turun Pesta Buku juga ke?
Ingatkan sayalah orang yg terawal beli tiket... rupa2nya ada yg lebih awal.
Hmm...satu pengajaran.

Otak tengah pening cari alternatif untuk ke KL juga hujung minggu ni... huhu

Salam Semua

Apa khabar?
Dah singgah di pesta buku 2008?
Apa citer?

Semalam, pesta buku antarabangsa bermula... Bercakap tentang pesta buku ni, dah dua kali saya pernah ke sana iaitu pada tahun 2005 dan 2007. Tahun ni? Insya Allah kalau tak ada aral melintang saya akan berada di sana pada 12/4 (Sabtu). Ikut jadual saya akan berada di booth KarnaDya jam 10am-12t/h bersama rakan penulis orang jay bee... Dewi Sukma dan Syima Syawal. Mungkin saya tak akan sampai tepat jam 10am... dalam pukul 11am dah ada kot. So, buat kak dewi n kak syima, layan2lah dulu peminat2 novel kdya..hehe..

Tahun 2005, saya ke sana dengan tujuan utama nak cari dan beli buku yang sesuai untuk mengajar. Masa tu saya mengajar di SMK Pengkalan Hulu, Perak. Saya ke sana bersama tiga orang adik. Sambil tu jenguk novel pertama saya Mawar Cinta kat booth Rhythm. Seronok masa tu sebab orang tak kenal (ceh, perasan! macam le org kenal skrg ni). Tahun 2006 tak pergi. Tahun 2007 pergi dengan seorg adik dan dua org anak buah. Tahun ni Insya Al…