Friday, March 14, 2008

Pensel Pertama

Pensil yang pertama terbentuk apabila beberapa batang grafit diikat dengan seutas tali. Kemudian ada cadangan agar batang grafit tersebut dimasukkan ke dalam batang kayu yang berlubang. JOSEPH RECHENDORFER merupakan orang pertama yang mencadangkan untuk meletak getah pemadam pada hujung pensil agar memudahkan kerja memadam kesilapan.Tahukah anda sebatang pensil biasa dapat melukis garisan sepanjang 56 km panjang dan menulis lebih kurang 50,000 perkataan dalam bahasa Inggeris.

sumber: http://edugreen.teri.res.in/

p/s : pensel pertama saya entah dah hilang ke mana...

4 comments:

dS said...

Hehe.. pensel pertama akak dulu-dulu tak de pemadam. Jadi, akak akan mengasah kedua-dua hujungnya. Jika patah, terus gunakan yang sebelah lagi tanpa memerlukan pengasah.. hehehe! Teringat plak kat pengasah arnab dlm novel Alia.. :)

Vee said...

masa budak-budak dulu, bangga giler kalau dapat pensel tekan-tekan atau pensel yang dalamnya tu ada banyak 'ink' pensel pendek-pendek badannya warna putih..kalau dah habis/tumpul, cuma cabut then masuk balik kat atas tu..

Mersik said...

Pensel pertama pokcik, err err rasanya di pinjamkan kepada si dia...

Sampai sekarang tak dipulang2kannya..

Hatinya juga tidak diberi2 pada pokcik. hu huu..

Hik hik...

Anonymous said...

Kak dewi...
sy pernah buat mcm tu jg dulu2..hehe

Vidara...
oo..pensel tu ye...skrg jarang nampak dah kan pensel mcm tu

mersik..
Isk! Isk!..memang tak patut

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...