Friday, August 17, 2007

BIG - Pangkor

Pada 7 hingga 11 Ogos, aku menghadiri kursus BIG di Pangkor Village. Kami bertolak dari IPIP sekitar jam 7.15 pagi. Seramai 79 orang yang menyertai kursus ini. Kami ke sana dengan dua buah bas. Tiba di jeti lebih kurang jam 12.15 tengah hari.

Setibanya di Pangkor, kami diberi makan sebelum mendirikan khemah masing-masing. Setiap khemah untuk 4 orang. Aku satu khemah bersama Ina, Suhaila dan Sarah. Kami bernasib malang kerana mendapat khemah yg rosak zip pintunya. Hari pertama tidak banyak aktiviti yg dijalankan. Hanya kawat kaki pada sebelah petang dan Latihan Dalam Kumpulan (LDK) pada sebelah malamnya. Kumpulan kami juga ditugaskan untuk menyediakan makan malam. Seksanya hendak memasak di tempat yang kurang kemudahan.

Bangun seawal jam 4.45 pagi kerana mahu berebut bilik air. Tambah-tambah lagi pelatih perempuan berkali ganda jumlahnya berbanding pelatih lelaki. Jam 9.00 kami bersiap sedia untuk mendaki bukit. Mujurlah musim kemarau jadi kami bebas dari sang pacat. Naik bukit turun bukit, akhirnya kami sampai ke tempat persinggahan di mana kami diperlukan untuk memasak maggie. 3 batang mancis diberikan. Mujurlah musim kemarau, jadi agak mudah hendak menghidupkan api. Perjalanan kami sejauh 7km. Kami tiba di kota Belanda sekitar jam 2 petang. Di kota belanda kami diberi nasi bungkus seblum bertolak balik ke khemah dengan van.
Pada sebelah petang dan malam, diadakan LDK sekali lagi. Bab ini aku lemah kerana aku tidak pandai berkomunikasi. So, aku lebih banyak diam... sorry ek! Malam tu aku tidur dengan lena kerana kepenatan. Bangun sedikit lewat iaitu jam 5 lebih. Mujurlah pelatih2 lain pun 2X5!

Hari ketiga... akiviti di dalam air. Mula2 kami diarahkan memakai jaket keselamatan. Kemudian kami diajar berenang. Selepas itu, aktiviti menyelamatkan orang lemas. Kemudian kami dibawa dengan bot ke tengah laut lalu dilepaskan seorang demi seorang dan diminta berenang sampai ke tepian. Fuh, seronoknya! Kemudian kami dibahagi kepada kumpulan kecil. Kami diminta membina rakit. Siap sahaja rakit, kami diarahkan berakit ke tengah laut sambil cuba mendapatkan botol plastik. Sebelah petang dan malam seperti biasa aktiviti LDK.

Hari keempat... hari terakhir. Hanya ada LDK. Kami diminta membuat refleksi. Tengah hari, kami berangkat ke jeti. Kami diberi masa bershopping selama sejam. Aku hanya beli t-shirt sebagai kenang-kenangan.

Sampai di maktab jam 5ptg. Sampai di kuala kangsar jam 7. Penat!

p/s: frust giler kerana terlupa bawa kamera! kenangan hanya tepahat di memori....

No comments:

Salam Lebaran 1439 Hijrah

Masih dalam mood raya kan... Ok I nak wish Selamat hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin buat rakan2 blogger semua....