Skip to main content

2 Malam 2 Hari

Perjalanan…
Aku mula bertolak dari Kuala Kangsar jam 4.30 petang dengan menaiki bas Transnasional KK-KL. Di stesen bas, bertemu dengan housemate yg baru balik dari Alor Setar. Dia menghantar adiknya yg turut akan menaiki bas yang sama.
Jalan sesak teruk! Akhirya aku sampai di Pudu ketika jam menghampiri 9.00 malam. Perjalanan sepatutnya mengambil masa 3 jam bertukar menjadi 4 jam setengah! Bergegas aku ke stesen LRT Plaza Rakyat. 10 minit menunggu, akhirnya train sampai. Fuh, banyak betul orang! Pening kepala! Turun di Bandar Tasik Selatan, aku bergegas pula ke kaunter untuk membeli tiket komuter ke Seremban. Kaunter dah ditutup! Terpaksa beratur panjang di mesin tiket. Sebaik saja tiba giliran aku, amaran diberikan yang duit tukar kehabisan. Bermakna aku kena masukkan duit secukupnya. Tambang ke Seremban RM5.40. Masalah! Saat inilah aku kehabisan duit syiling! Seluk kocek, cuma ada 30 sen. Gabranya aku kerana jam sudah menunjukkan pukul 9.45 malam. Train terakhir semakin hampir! Dengan muka tebal, aku minta tolong orang yg sedang beratur di belakang aku. Tapi dia pun 2X5, sibuk mencari syiling. Mujurlah tiba2 ada seorang budak yang tak dikenali datang menghulurkan 10 sen. Semoga Tuhan membalas kebaikannya…
Akhirnya aku selamat sampai di stesen komuter Seremban hampir jam 11 malam. Kakak dan abang ipar berserta anak2nya datang menjemput.

Taklimat Penulisan
Jam 8.40 pagi, aku tiba di stesen komuter. Selepas membeli tiket, aku duduk menunggu seseorang di kerusi kosong. Mata terus liar memerhati seseorang yang hanya dikenali di alam maya. Sebentar kemudian, dia muncul. Itulah dia Dewi Sukma. Kak Dewi memakai baju kurung yang warna tanah dan bunganya hampir sama dengan baju aku. Sama citarasa! Kak Dewi dah senyum dari jauh. Tak sangka, dia boleh cam aku.
Dalam komuter, kami berborak panjang tentang dunia penulisan. Terasa masa bergerak pantas. Kami tiba di stesen UKM jam 9 lebih. Terus naik teksi hingga ke UKM. Malangnya kami salah tempat. Terpaksa berjalan. Aku cuma ikut saja Kak Dewi kerana aku memang tak boleh nak ingat tempat dalam bangunan.
Sudah ada beberapa orang menunggu di luar tempat taklimat. Mereka menyapa Kak Dewi, maklumlah Kak Dewi kan glamour di alam maya.
Sebentar kemudian Kak Aina sampai, kecoh mulutnya memberitahu yang Kalung diulas dalam Berita Harian. Terkejut beruk aku kerana aku tak menyangka secepat ini akan diulas. Kak Aina beri aku paper BH. Perasaan bercampur baur. Terharu namun segan pun ada. Alhamdulillah, komennya pisitif dan dapat 4 bintang (Patut Baca). Namun ada kesilapan iaitu pada nama bapa (mujur 1 perkataan je yg silap) dan Kuala Kangsar, Kedah. Alahai, Kuala Kangsar kan bandar diraja Perak…
Semangat memang berkobar-kobar nak terus menulis dan menulis bila dengar taklimat. Aku berminat dengan buku kecil (kisah teladan). Aku harap aku dapat menulis dan menghasilkan buku kecil sebelum hujung tahun.
Aku sempat dikenalkan Kak Dewi dengan beberapa orang bloggers yg aktif…aku hanya kenal nama mereka saja. Sempat juga aku berkenalan dengan Bikash Nur Idris (suka tengok lesung pipit dia bila senyum). Dengan Hana, dapat tahu serba sedikit tentang pemasaran dan bentuk penulisan. Salam perkenalan juga buat yang lain2… maaf, aku dah lupa nama.

Hi Tea di MPH 1 Utama
Pergi ke sana selepas taklimat bersama Kak Dewi. Forum sedang berlangsung ketika kami tiba. Ahli panel yang aku kenal nama hanya Nisah Haron saja. Bla…bla…bla…sebenarnya aku tak faham apa2. Maklumla cakap omputih. Sedar2 dah habis….
Kak Aina hantar aku dan Kak Dewi dihantar sampai stesen komuter Nilai.

Alamanda
Aku sampai awal dan sempat merayap dulu. Puas berjalan, aku duduk2 lepak di bangku kosong sebelum menerima sms dr Kak Dewi yg sudah sampai. Kami terus mengatur pertemuan. Kali ni baju dah tak sama. Kami ke Pizza kerana menyangka akan berkumpul di situ. Tapi sebenarnya dah bertukar tempat sebab Pizza penuh! Kami ke A&W di sebelahnya. Ada Kak Aina, Hana dan Busu Najib serta anaknya. Selepas makan, kami bergerak ke Central Court. Mujurlah ada gang (Kak Dewi). Perasaan segan dapat disembunyikan. Kak Dewi ajar banyak benda. Ada la juga yang datang ambil autograph. Mereka kata lihat ulasan novel aku kat BH semalam. Best friend aku masa di matrik dan u juga datang. Walaupun sibuk dengan kuliah PJJ, sempat juga dia datang untuk beri sokongan. Dia antara yang pernah baca Kalung dalam versi asal, tulisan tangan. Aku juga sempat melihat penulis2 KD yang lain spt Busu Najib, Alias Derais, Nabil, Hana Shahab, Ainin Naufal….Aku memang tak cam muka mereka, nasib baiklah ada Kak Dewi. Dia yg tolong bagitau.
3.30 petang aku bersedia nak undur diri. Tapi Kak Dewi tahan. 3.50 baru aku beredar.

Aku bertolak balik jam 7.00 malam dari Pudu. Di Pudu berlaku sesuatu yang buat aku jadi bingung, otak beku, kesabaran teruji dan sedikit trauma. Tapi dapat idea karang cerita dgn apa yg telah berlaku. Itulah hikmahnya agaknya.

Sampai di KK hampir jam 11 malam. Housemate datang jemput.

Comments

dEW! Sukm@ said…
Panjang lebarnya Tanne membuat laporan.. asyik ada nama k'dewi saja.. mcmlah k'dewi ni glamer sgt.. padahal habuk pun tarak! Nasiblah ada Tanne, kalau tak, tak de siapa yg sudi mendengar celoteh k'dewi ni!

Hai.. Tanne, k'dewi tiba2 rasa curiga plak.. apa yg dh berlaku sebenarnya di Puduraya? Minta2 semuanya selamat ya.. take care!
Nama kak dewi byk tercatat krn tak de org lain lg masa tu yg sy kenal melainkan k.dewi je..dua hari rs kejap je. entah bila akn dpt jumpa k.dewi lagi.

Kalau k.dewi tgh online, nanti sy bgtau apa yg berlaku di pudu...yahoo massenger k

Popular posts from this blog

Pengembalian Lebihan Caruman KWSP

Ke KWSP semalam. Hantar borang KWSP 14 untuk permohonan pengembalian lebihan caruman KWSP tahun lepas. Kat borang tu ada note : permohonan boleh buat dalam tempoh 2 tahun. Nasib baik penyata KWSP rumah. Baru aku perasan ada lebihan caruman 2 bulan tahun lepas. Dah genap setahun pun. Kalau lebih dari 2 tahun, aku pun tak pasti apa yang akan jadi dgn duit yang tersimpan tu. 
Sebenarnya tahun lepas aku dah keluarkan duit KWSP dua kali. Kali pertama atas nama permohonan pengeluaran untuk beli rumah. So, dapat keluarkan separuh. Dua bulan kemudian, aku keluarkan lagi lepas dapat surat Pemberian Taraf Berpencen (PTB). Belum kerani setel pemberhentian potongan KWSP dalam slip gaji, aku dah keluarkan. Terdesak masa tu sebab baru masuk rumah. Banyak duit nak pakai. Pasang gril, awning, lawyer, perabot dan macam2 urusan lagilah untuk masuk rumah baru ni. Yang beli rumah tu tahulah kos nak masuk rumah. 
Dipendekkan cerita, selepas dapat surat PTB & selepas keluarkan duit, dalam slip gaji pe…

Cara Buka Akaun Perniagaan Maybank

Awal tahun ni me n hubby sibuk urus buka akaun perniagaan iaitu akaun semasa di Maybank.Sebelum tu try nak buka akaun CIMB tp banyak prosedur wpun deposit awal 1k je. Dgn maybank kena 2k.Mula2 mintak borang dulu kat kaunter cakap nak buka ak perniagaan. Dorang bg sekeping kad. Dalam tu perlu isi nama perniagaan, pemilik, no pendaftaran ssm dan rujukan. Rujukan atau introducer ni kena cari syarikat yg dah ada akaun semasa dgn maybank. Mujur ada kawan yg dah ada akaun semasa. Lepas isi semua hantar balik ke maybank. Bawak sekali salinan sijil pendaftaran ssm, cop syarikat, salinan ic pemilik. Duit 2k tak payah lg sbb maybank nak buat carian dulu..tgk sama ada bisnes kita ni wujud dan ok ke tak. Tempoh masa diambil dlm seminggu and than dorang call utk urusan pembukaan. Masa tu standby duit 2k. Cop syarikat kena bawak selalu. Dah selesai baru kita boleh mohon maybank2u. Tu pun lepas dorang update. Me and hubby dtg keesokan hari utk mohon maybank2u. Kali pertama dtg lupa bawak cop so kena…

PERCUTIAN ATAS KAPAL - STAR CRUISE LIBRA

Alkisahnya, 1-2 Dec yg lalu, weolls FZ telah menghabiskan cuti 2h 1m atas kapal mewar Star Cruise Libra.
Dah lama plan nak ke sini, dalam 2 tahun lepas. asyik tergendala sebab ada yang nak pakej ke Krabi Phuket dan ada yang nak try semalam jer.
Akhirnya kami pakat pilih untuk rasa pengalaman semalam bermalam di atas kapal tengah laut. Sebulan sebelum (atau lebih, aku pun dah tak ingat), iolls pun survey2 la harga dan blog pengalaman mereka yang pernah ambil pakej ni.
Ada dua cara booking : online terus ke website star cruise atau by agen.
Aku try book utk my fmly tiga beranak dulu. Alhamdulillah, 3 orang RM770 (tak masuk cukai atas kapal RM50 sekepala). RM770 tu untuk 2 dewasa dan 1 kanak2 3 tahun. Pakej termasuk makan, kabin inside room (tak der tingkap).
Acu nak book untuk warga FZ yg lain, katanya dah penuh. Gabra aku dibuatnya. Biasa bercuti ramai2. Ni takkan kami 3 beranak jer?
Aku pun try contact agen. Katanya masih ada kekosongan. Tapi harganya lebih mahal RM50/kepala. Terpaksa…