Thursday, August 30, 2007

2 Malam 2 Hari

Perjalanan…
Aku mula bertolak dari Kuala Kangsar jam 4.30 petang dengan menaiki bas Transnasional KK-KL. Di stesen bas, bertemu dengan housemate yg baru balik dari Alor Setar. Dia menghantar adiknya yg turut akan menaiki bas yang sama.
Jalan sesak teruk! Akhirya aku sampai di Pudu ketika jam menghampiri 9.00 malam. Perjalanan sepatutnya mengambil masa 3 jam bertukar menjadi 4 jam setengah! Bergegas aku ke stesen LRT Plaza Rakyat. 10 minit menunggu, akhirnya train sampai. Fuh, banyak betul orang! Pening kepala! Turun di Bandar Tasik Selatan, aku bergegas pula ke kaunter untuk membeli tiket komuter ke Seremban. Kaunter dah ditutup! Terpaksa beratur panjang di mesin tiket. Sebaik saja tiba giliran aku, amaran diberikan yang duit tukar kehabisan. Bermakna aku kena masukkan duit secukupnya. Tambang ke Seremban RM5.40. Masalah! Saat inilah aku kehabisan duit syiling! Seluk kocek, cuma ada 30 sen. Gabranya aku kerana jam sudah menunjukkan pukul 9.45 malam. Train terakhir semakin hampir! Dengan muka tebal, aku minta tolong orang yg sedang beratur di belakang aku. Tapi dia pun 2X5, sibuk mencari syiling. Mujurlah tiba2 ada seorang budak yang tak dikenali datang menghulurkan 10 sen. Semoga Tuhan membalas kebaikannya…
Akhirnya aku selamat sampai di stesen komuter Seremban hampir jam 11 malam. Kakak dan abang ipar berserta anak2nya datang menjemput.

Taklimat Penulisan
Jam 8.40 pagi, aku tiba di stesen komuter. Selepas membeli tiket, aku duduk menunggu seseorang di kerusi kosong. Mata terus liar memerhati seseorang yang hanya dikenali di alam maya. Sebentar kemudian, dia muncul. Itulah dia Dewi Sukma. Kak Dewi memakai baju kurung yang warna tanah dan bunganya hampir sama dengan baju aku. Sama citarasa! Kak Dewi dah senyum dari jauh. Tak sangka, dia boleh cam aku.
Dalam komuter, kami berborak panjang tentang dunia penulisan. Terasa masa bergerak pantas. Kami tiba di stesen UKM jam 9 lebih. Terus naik teksi hingga ke UKM. Malangnya kami salah tempat. Terpaksa berjalan. Aku cuma ikut saja Kak Dewi kerana aku memang tak boleh nak ingat tempat dalam bangunan.
Sudah ada beberapa orang menunggu di luar tempat taklimat. Mereka menyapa Kak Dewi, maklumlah Kak Dewi kan glamour di alam maya.
Sebentar kemudian Kak Aina sampai, kecoh mulutnya memberitahu yang Kalung diulas dalam Berita Harian. Terkejut beruk aku kerana aku tak menyangka secepat ini akan diulas. Kak Aina beri aku paper BH. Perasaan bercampur baur. Terharu namun segan pun ada. Alhamdulillah, komennya pisitif dan dapat 4 bintang (Patut Baca). Namun ada kesilapan iaitu pada nama bapa (mujur 1 perkataan je yg silap) dan Kuala Kangsar, Kedah. Alahai, Kuala Kangsar kan bandar diraja Perak…
Semangat memang berkobar-kobar nak terus menulis dan menulis bila dengar taklimat. Aku berminat dengan buku kecil (kisah teladan). Aku harap aku dapat menulis dan menghasilkan buku kecil sebelum hujung tahun.
Aku sempat dikenalkan Kak Dewi dengan beberapa orang bloggers yg aktif…aku hanya kenal nama mereka saja. Sempat juga aku berkenalan dengan Bikash Nur Idris (suka tengok lesung pipit dia bila senyum). Dengan Hana, dapat tahu serba sedikit tentang pemasaran dan bentuk penulisan. Salam perkenalan juga buat yang lain2… maaf, aku dah lupa nama.

Hi Tea di MPH 1 Utama
Pergi ke sana selepas taklimat bersama Kak Dewi. Forum sedang berlangsung ketika kami tiba. Ahli panel yang aku kenal nama hanya Nisah Haron saja. Bla…bla…bla…sebenarnya aku tak faham apa2. Maklumla cakap omputih. Sedar2 dah habis….
Kak Aina hantar aku dan Kak Dewi dihantar sampai stesen komuter Nilai.

Alamanda
Aku sampai awal dan sempat merayap dulu. Puas berjalan, aku duduk2 lepak di bangku kosong sebelum menerima sms dr Kak Dewi yg sudah sampai. Kami terus mengatur pertemuan. Kali ni baju dah tak sama. Kami ke Pizza kerana menyangka akan berkumpul di situ. Tapi sebenarnya dah bertukar tempat sebab Pizza penuh! Kami ke A&W di sebelahnya. Ada Kak Aina, Hana dan Busu Najib serta anaknya. Selepas makan, kami bergerak ke Central Court. Mujurlah ada gang (Kak Dewi). Perasaan segan dapat disembunyikan. Kak Dewi ajar banyak benda. Ada la juga yang datang ambil autograph. Mereka kata lihat ulasan novel aku kat BH semalam. Best friend aku masa di matrik dan u juga datang. Walaupun sibuk dengan kuliah PJJ, sempat juga dia datang untuk beri sokongan. Dia antara yang pernah baca Kalung dalam versi asal, tulisan tangan. Aku juga sempat melihat penulis2 KD yang lain spt Busu Najib, Alias Derais, Nabil, Hana Shahab, Ainin Naufal….Aku memang tak cam muka mereka, nasib baiklah ada Kak Dewi. Dia yg tolong bagitau.
3.30 petang aku bersedia nak undur diri. Tapi Kak Dewi tahan. 3.50 baru aku beredar.

Aku bertolak balik jam 7.00 malam dari Pudu. Di Pudu berlaku sesuatu yang buat aku jadi bingung, otak beku, kesabaran teruji dan sedikit trauma. Tapi dapat idea karang cerita dgn apa yg telah berlaku. Itulah hikmahnya agaknya.

Sampai di KK hampir jam 11 malam. Housemate datang jemput.

2 comments:

dS said...

Panjang lebarnya Tanne membuat laporan.. asyik ada nama k'dewi saja.. mcmlah k'dewi ni glamer sgt.. padahal habuk pun tarak! Nasiblah ada Tanne, kalau tak, tak de siapa yg sudi mendengar celoteh k'dewi ni!

Hai.. Tanne, k'dewi tiba2 rasa curiga plak.. apa yg dh berlaku sebenarnya di Puduraya? Minta2 semuanya selamat ya.. take care!

Catatan ZZ said...

Nama kak dewi byk tercatat krn tak de org lain lg masa tu yg sy kenal melainkan k.dewi je..dua hari rs kejap je. entah bila akn dpt jumpa k.dewi lagi.

Kalau k.dewi tgh online, nanti sy bgtau apa yg berlaku di pudu...yahoo massenger k

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...