Friday, August 31, 2007

Kalung Novel Istimewa - Review oleh Berita Harian 25/8/07


KALUNG, novel thriller pertama karya pengarang muda berbakat, Zahidah Zarkasi, menampilkan kisah dendam tidak berkesudahan yang mengakibatkan pelbagai perkara buruk terjadi dan pasti menghanyutkan pembaca dengan pelbagai debaran ekoran kebijaksanaan pengarang mengatur plot cerita selain diselitkan dengan unsur cinta. Novel setebal 45 bab terbitan KarnaDya Solutions Sdn Bhd berharga RM16 senaskhah yang dicetak 3,000 naskhah dan berada di pasaran sejak Julai lalu, turut memberi pengajaran betapa bahayanya untuk meletakkan kepercayaan kepada seseorang yang baru dikenali.


Nia, gadis kota yang hidup bahagia bersama keluarga tercinta melalui putaran hidup yang memilukan apabila dihantar ke perkampungan terpencil tempat kelahiran ibunya, Kampung Jerai Tua, bersama adiknya Irfan dengan janji akan diambil semula kedua-dua ibu bapanya.Bagaimanapun, janji tinggal janji apabila ibu bapa mereka tidak pernah muncul dan mereka berdua terpaksa melalui kehidupan serba daif dan keadaan diburukkan lagi oleh sikap ibu saudara mereka yang begitu membenci kedua-dua remaja terbabit.


Penyeksaan demi penyeksaan terpaksa dilalui Nia manakala Irfan terus merindu keluarganya sehingga akhirnya membawa kematian, pasti menyayat hati pembaca novel ini yang akan meneruskan bacaan mereka bagi mengetahui kesudahan cerita tanpa sabar.Kampung Jerai Tua menyimpan misteri terutama kewujudan banglo lama di atas bukit yang didakwa berhantu selain penghuninya, Aries, dituduh sebagai pembunuh gila dan sering dipersalahkan apabila sesuatu musibah melanda perkampungan terbabit.


Pembaca dibawa menyelami pergolakan jiwa Aries, pemuda kacukan Melayu Inggeris yang kehilangan ibunya dalam pembunuhan misteri dan bapanya dipenjarakan seumur hidup apabila mengaku bersalah menyebabkan kematian itu selain peristiwa itu menimbulkan dendam tidak berkesudahan di hati anak muda itu.Perkenalan Nia dan Aries secara kebetulan merubah persepsi gadis itu terhadap lelaki yang menjadi ketakutan seluruh penduduk kampung, meskipun ada perasaan takut untuk mendekatinya pada peringkat awal, tetapi kebijaksanaanpemuda terbabit mengaburi matanya sehingga menyebabkan persahabatan berubah menjadi cinta.


Yakin dengan kata hatinya, Nia menolak segala tanggapan buruk penduduk kampung terhadap Aries, meskipun sedar pelbagai peristiwa tragis, misteri dan menyedihkan menimpa dirinya mahupun semua lelaki yang cuba memilikinya, tetap tidak mampu mengubah pendirian Nia.Kemalangan yang menimpa Tok Ketua Manaf dan Hisyam serta tragedi yang meragut nyawa Firham menambah curiga penduduk kampung, tetapi Nia tetap dengan pendiriannya bahawa Aries tidak bersalah dan semua tuduhan ke atasnya dianggap sebagai fitnah belaka.Pada penghujung cerita, pembaca akan menemui jawapan kepada semua tragedi, terutama kematian yang mempunyai kaitan dengan Nia dan misteri kehilangan ibu bapanya turut terjawab sehingga menyebabkan pembaca terfikir apakah mungkin watak seperti Aries hidup di alam nyata.


Banyak pengajaran boleh diceduk daripada kisah dalam novel ini, terutama melalui perwatakan Nia kerana sifatnya yang penyabar, penyayang dan lemah lembut itu sebenarnya tidak memadai, jika terlupa memohon pertolongan daripada Yang Maha Esa. Pengarang secara halus turut menegur sikap terlalu mudah mempercayai seseorang terutama mereka yang baru dikenali akan mengakibatkan kita mudah terpedaya dan novel ini tampil sebagai naskhah istimewa sehingga pembaca tidak sabar menyelak setiap muka surat dari mula hingga akhir.



Mula novel cinta kini thriller


ZAHIDAH Zarkasi atau nama penanya, Zahida Zarkasi yang berkarya sejak zaman persekolahannya lagi, mula berkarya dengan novel cinta, tetapi kini beralih ke thriller dalam usahanya mempelbagaikan karya dan menguji kebolehannya dalam penulisan kreatif.


Novel cintanya, Mawar Cinta dan berada di pasaran pada 2005, disusuli dengan Kembara Cinta (2006), sebelum novel sulung thrillernya, Kalung menyusul pada tahun ini dan guru di Sekolah Kebangsaan Ulu Ribu, Kuala Kangsar, Perak ini kini dalam proses menyiapkan novel berikutnya.Pada peringkat awal pembabitannya dalam penulisan kreatif adalah untuk mencari kepuasan diri dan beliau sanggup meminjamkan bahan bacaannya kepada ahli keluarga serta rakan sekolah selain banyak masa cuti sekolahnya dihabiskan dengan menulis.Pemegang Ijazah Sains Perniagaan Tani, Universiti Pertanian Malaysia (UPM) ini akhirnya terbabit secara profesional dalam bidang penulisan pada 2005 dan dorongan keluarga serta sahabat menjadi pendorong kepadanya untuk lebih gigih bagi membolehkan namanya sebaris dengan novelis terkenal di Malaysia pada masa ini.



INFO

KalungKarya: Zahidah Zarkasi
Tebal: 375 halaman
Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd
Harga: RM16 senaskhah
Bintang: ****
P/S : Belum sempat scan, nanti sy scan keratan akhbar bila scanner dah dibaiki.

6 comments:

rakyatLG said...

Tahniah dari Paklong Hamzah

Catatan ZZ said...

Terima kasih Pak Long kerana sudi singgah di blog saya...

dS said...

Eh, tanne! Siapa Pak Long Hamzah ni? Pak menakan ke? Wahh.. beznya! Se'kalung' tahniah buat tanne!

Catatan ZZ said...

Pak Long ni sedara saya...awas, bukan pak long dlm kalung tu. jauh bezanya. Sekalung terima kasih buat kak dewi krn sering menitip komen hehe

Anonymous said...

Kalung....
nOvel ni mmg bez sesngt....
xrugi sy beli..hehehe...
trs mju penulis!

Catatan ZZ said...

Terima kasih krn sudi membaca novel saya...dapatkan pula menjejak memori kalau sudi :-)

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...