Thursday, May 22, 2008

Tips Amalan Kesihatan

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, beratbadan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan) . Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalanspt:-
1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemakmengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakanbadan tak gemuk.
2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi.Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
3. waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur ( iaitu sujudsekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak darisakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telahmenemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala ygtidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan.
4. dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu.di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yangmenjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikanmaka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkanusus kita.
5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklahmenjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahaw a enzimebanyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalamair liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

Wallahu'alam
p/s : Thanks kpd pengirim email

4 comments:

mie said...

sama-samalah kita semua menjaga kesihatan.. InsyaALLAH (",)

Vee said...

orang alergik teh...jd tips pertama x dpt diamalkan.. ;p

ALAF21FC said...

Salam hormat. Minat membaca novel ALAF 21 ?

Jom sertai peraduan AKU dan BUKUKU.

Abang Long said...

Bersederhana ... itulah amalan yang paling baik dalam segala urusan ...

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...