Debaran Hari Pertama

Ini adalah hari pertama aku melapor diri sebagai seorang guru sandaran terlatih (GST) di SKUR, Enggor. Hati tetap berdebar-debar walaupun ini bukanlah kali pertama aku melangkah ke sekolah sebagai seorang guru. Kerjayaku dalam bidang pendidikan sebenarnya bermula sejak tahun 2001. Ketika itu aku ditempatkan di SMK Pengkalan Hulu sebagai guru sandaran tidak terlatih (GSTT). Debaran hari pertama ke sekolah untuk melapor diri tetap serupa. SKUR menjadi sekolah ke 6 tempat aku mencurah ilmu. Selain SMKPH, aku pernah bertugas di SK Kuak Hulu, SK Kuak Luar, SK Kroh dan SK Tasek. Mengikut perjanjian, aku akan bertugas di SKUR sekurang-kurangnya 3 tahun. Tak kisahlah sebab tak jauh sangat dari kampung halamanku. Aku dikira bernasib baik berbanding teman-temanku yang berasal dari Kelantan, Selangor, Sabah dan Johor yang terpaksa bertugas di sini sekurang2nya 3 tahun.
Dua minggu sahaja aku akan bertugas sebelum cuti hujung tahun menjengah. Budak-budak pun sudah tamat peperiksaan. Ketika ini hanya sibuk untuk menyambut Hari Anugerah. Jadi, taklah banyak kerja yang aku dapat. Bantu cikgu-cikgu yang lain apa yang patut sahaja. Hampir 3 bulan aku tidak datang ke sekolah kerana menghadiri peperiksaan dan kursus induksi menyebabkan murid-muridku datang menyerbuku bila melihat kelibatku. Seorang demi seorang datang bersalam. Terharu la juga... Ingatkan mereka dah lupa.
Usai saja melapor diri, aku diajak untuk mengikuti rombongan ke Melaka. Inilah yang bestnya jadi cikgu, selain dapat mencurahkan ilmu dan kreativiti, dapat juga melancong dgn kos yg rendah. Tiap-tiap tahun aktiviti lawatan pasti ada. Satu lagi yang best... hmm.. tentulah dapat cuti selalu.

Comments

Anonymous said…
selamat datang ke alam pekerjaan yang penuh dengan tekanan
zahida zarkasi said…
buat best ka jd best la
Tahniah...cikgu!
Selamat Bertugas.

Popular posts from this blog

Pengembalian Lebihan Caruman KWSP

PERCUTIAN ATAS KAPAL - STAR CRUISE LIBRA

Cara Buka Akaun Perniagaan Maybank