Monday, November 3, 2008

Impian Bergelar Penulis 3

Bulan November berlalu begitu saja tanpa khabar berita. Lalu aku cuba menghubungi penerbit berkenaan. Kecewanya hati apabila dimaklumkan terdapat perubahan jadual dalam penerbitan. Bulan Mac tahun depan baru novel aku akan keluar. So... kena tunggu lagi. Kesabaran paling penting saat ini.
Tunggu punya tunggu akhirnya aku dihubungi juga oleh editor berkenaan. Novelku ditukar tajuk lagi menjadi Mawar Cinta. Bulan Mac, hati berdebar-debar. Surat perjanjian juga sudah aku tandatangan.
Tiba-tiba teman baikku dari Petaling Jaya menghubungiku memaklumkan yang dia sudah mendapatkan novelku. Teman adikku juga memberitahu yang dia ternampak novelku di kedai buku. Sedangkan aku masih belum lagi berkesempatan hendak melihat sendiri karya pertamaku yang dibukukan itu.
Beberapa hari kemudian barulah aku terima beberapa buah naskhah percuma. Perasaan ketika itu, hanya Tuhan sahaja yang tahu...
Bila dah terbit satu novel, semangat untuk menulis datang dengan sendirinya.

Untuk mereka yang sedang berjinak-jinak dengan dunia penulisan dan bercita-cita nak jadi penulis, berusahalah! Jangan berputus asa andai karya kita tidak diterima. Itu bukan bererti yg kita sudah gagal. Ingatlah, KITA MASIH BELUM GAGAL SELAGI MASIH BELUM BERHENTI MENCUBA. Baiki kelemahan yang ada. Kutip ilmu sebanyak mungkin tentang selok-belok dunia penulisan. Insya Allah, kita akan bergelar penulis suatu hari nanti... amin.

2 comments:

Zakri said...

Haa.. cerita2 macam ni lah yang saya tunggu dari blog awak.. thanks for sharing.. THANKS A LOT!

zahida zarkasi said...

Sama-sama..
Jenguk2lah selalu, nanti saya letak cerita lain pulak, tapi tak lari dari dunia penulisan

Salam Lebaran 1439 Hijrah

Masih dalam mood raya kan... Ok I nak wish Selamat hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin buat rakan2 blogger semua....