Thursday, January 23, 2020

Bercuti di Seoul Pertama Kali Part 1 : PERSIAPAN

Alhamdulillah, ada rezeki lebih sikit tahun lepas. Dapat la merasa terbang ke Seoul, tempat lama
diidamkan sejak 2009 lagi. Teringin sangat nak tengok salji ❄️❄️❄️. Teringin nak bercuti di negara
empat musim. Akhirnya penghujung 2019, tercapai cita2 menjejakkan kaki ke bumi Korea.

Bulan 6 aku dah book tiket utk my small family 3 orang. Kemudian, my sis 2 org dan anak buah
sorang pun join sekali. Beli tiket asing2. Masa tu terasa lambatnya nak sampai bulan 12. Tarikh yg
dipilih 2/12/2019 - 6/12/2019. Mula cadang nak ke Jeju Island. Tapi tiket ke sana lagi mahal.
Biasalah time cuti sekolah, harga tiket melambung berbanding time hari sekolah. Lepas dah beli tiket,
aku pun start survey barang kat shopee. Semua aku beli kat situ sikit2. Winter coat + stoking + boot +
glove + long john + snow cap. Setiap benda beli 2 pcs kecuali winter coat. Kat Daiso beli heat pack.
Banyak juga cari info kat internet pasal percutian ke Korea. Paling risau takut kena hantar balik. Tapi travel agen dah inform, biasa kalau travel dengan fmly tambah2 ada budak sekali, imegresen kat sana tak ada masalah. Memandangkan bawa anak buah sekali yg berumur 16 tahun, jadi segala dokumen disediakan. Termasuk surat kebenaran dr ibu bapa, sijil lahir sekali.
Insurans jangan lupa beli. Aku beli bawah Etiqa. RM97 utk kami bertiga. Ambil pakej silver kalau tak silap. Dah settle insurans, baru isi borang kebenaran ke luar negara utk kaki tangan awam. Kepil insurans sekali. Kalau boleh 2 bulan sebelum gi bercuti dah kena hantar. Aku send lambat sikit sbb nak tunggu alamat penuh guest house di sana. Sudahnya kena buat surat satu lagi n hantar ke ppd bgtau sbb apa lambat htr borang permohonan 😂

Akhirnya segala persiapan dah ready. Lepas tu baru booking tempat duduk, beli makanan atas flight, book luggage dan segala add on. Dapat gaji baru beli / book satu2. Sebelum tu aku dah book travel agency. Student Malaysia kat sana. KRTourguide. Pakej 5 hari 4 malam hanya RM1250 (penginapan dan tiket sahaja). Kanak2 RM950. Boleh bayar ansuran. Pakej + flight + shoping dll adalah dalam 4k sekepala. Dah nak dekat pergi baru ke money changer. Beli 600k won sahaja. Ringgit dalam RM2.1k. Bajet utk makan dan shoping souvenir sikit. Travel agency dah inform. sekali makan 10k won sekepala. Jadi sehari bajet 20k won. Nak dekat pergi, travel agen inform kot nak upgrade dr bilik hotel ke apartment 3 bilik. Tengah promo. Kena tambah RM400. Jadi bahagilah kami 4 org 😅 Lepas tu upgrade lagi pengangkutan Dr Airport ke guset house dan dr guest house ke airport. Dgn MPV tambah RM92 sekepala utk 5 org dewasa. Jadi lebih kurang RM1.5k utk pakej tak masuk tiket flight. Tiket dalam RM1.2k sekepala.
Memandangkan kami fr Perak nak ke KLIA tu jauh, terpaksalah menginap semalam kat hotel berdekatan airport. Kami pilih Bary Inn yg terletak di Salak Selatan kalau tak silap. Kami pilih hotel tu aebab disediakan bus transit ke airport percuma. Rupanya hotel terletak di kawasan yg agak sunyi. Hanya ada satu restoran mamak di kawasan berhampiran. Kami bertolak ke hotel pada 1/12/2019 hari Ahad.
Pagi esoknya jam 3am dah bangun bersiap. Sebab jam 4 dah nak kena bertolak ke airport. Flight jam 7 lebih. Kat lobby hotel tengok ramai org yg dah bersedia nak ke airport jugak. Agak berhimpit juga kami dalam bas mini.
Urusan imegresen berjalan lancar. Cuma ada masalah sikit time nak hantar bagasi. Sudahlah kena print label bagasi sendiri. Mesin yg disediakan air asia pulak rosak. Kena cari mesin yg elok. Satu2 cek. Dah berjaya print tag, kena hantar sendiri bagasi. Tengok2 ada yg terlebih berat 😩 Memunggahlah kami kat situ. Bagi cukup2. Mujur Penerbangan pun okey. Selama 6 jam lebih atas flight, lenguh jugak. Biasalah tempat duduk air asia ni. Sempit je. Nak pilih tempat duduk mahal yg boleh tido tu tak mampu 😌 Redha ja lah 😂 Mujur Umar okey. Risau jugak dia kebosanan dan buat perangai.
Masa pilot mengumumkan yg kami akan mendarat ke bumi Korea, perasaan dalam hati tu tak tau nak cakap. Excited gila. Sebelum ni dok dengar cerita kalau pi Korea mesti rasa nak ke sana lagi. Teruja sangat time tu. Nak rasa sejuk musim sejuk ni macam mana. Kata agen travel, suhu 5’C. Malam capai -ve. Masa kapal dah mendarat, mata dok perati tengok pekerja di airport yg angkat bagasi. Tengok pakai baju biasa je. Tak de winter coat pun. Betul ke sejuk 🤔🤔🤔
Bersambung... Part 2

Bermalam di Bary Inn sebelum ke KLiA2
Wajah ceria dah settle segala urusan di airport. Tak sabar nak keluar dr bangunan. Sebab
Nak rasa suhu musim winter

KLIA2

Yeah dah sampai Incheon Airport

makanan wajib kalau fly dgn aur asia

Borang Declaraton. Sila isi segala maklumat. Kami isi satu borang. Satu borang utk satu fmly/j