Friday, June 22, 2007

Bunga

Terima kasih pada OD yg telah mengetag aku....

Bunga? Aku tahu apa itu bunga... tapi aku tak expert langsung bab2 bunga ni...mak aku ada tanam beberapa spesis bunga... macam-macam...petang2 kalau mak keluar, dia akan pesan minta siram...memandangkan menanam bunga bukan hobiku, so aku selalu terlupa...
Bunga harum sundal malam...tentu korang semua tau pasal bunga ni yg glemer bila terbitnya filem pontianak tu. Kat kampung aku, tak dipanggil harum sundal malam tapi harum sedap malam..kan sedap nama tu. Ada serumpun pokok harum sedap malam dekat sebelah dapur. Bunganya kekuningan putih cam lalang je sekali nampak..tapi baunya, fuh, sekampung boleh hidu! (nak tengok gambar bunga ni, klik kat foto kenangan)Time bunganya berkembang, maka harumlah rumah aku dengan bau bunga sedap malam ni. Kekadang gerun juga dek pengaruh filem pontianak tu terutama bila dok sorang2 sambil menaip...tetiba terhidu bau bunga ni, terus le cabut!!!

Ini ada puisi express ttg bunga...
Bunga
Bunga hidup untuk menceriakan halam rumah,
Bunga plastik untuk mencantikkan ruang tamu,
Bunga juga laku waktu konvokesyen,
Bunga juga untuk pujuk kekasih,
Bunga juga utk menceriakan pesakit,
Bunga untuk mandi spa,
Mandi bunga untuk buang sial,
Banyak ertinya bunga dalam hidup ini...
Kalau tak ada bunga,
Sah-sah sang kumbang tak dapat hidup!!!

2 comments:

Unknown said...

Huhu... mana gambar bunganya? Ahakz... sabar je OD. Sihat ke Tanne? Mesti sihat. Tahniah. Mwah.

Catatan ZZ said...

ADa...kat link foto kenangan...dah lama saya letak. Krn Opah De, saya akan letak semula.

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...