Friday, November 16, 2012

Percutian di Kuala Gula Sanctuary Resort

Kali ini my family berkumpul di Kuala Gula Santuary Resort yang terletak di Kuala Gula, Kerian. Perancangan dah dibuat dlm 6 bulan sebelumnya. Booking dilakukan 2 bulan sebelum. Percutian bermula pada 11 Nov hingga 13 Nov 2012. Just 3 hari 2 malam. Cukup la tu kan... Semua ahli keluarga berkumpul di sana. 6 buah resort telah disewa. Resortnya sangat cantik, separuh di darat dan separuh di air/kuala/muara sungai. Boleh park kereta depan resort. Resortnya bersambung. Resort 101 sambung dgn resort 102.

Sebelum memulakan perjalanan ke Kuala Gula, sebahagian family datang berkumpul di rumah aku dulu. Hari Sabtu kami berkumpul. Petang tu sempat jalan-jalan ke Galeri Arkeologi Lenggong. Lain kali aku story pengalaman kat galeri Lenggong ni. Ahad pagi tu, kami pun bergerak walaupun check in kul 2.00pm. Pagi kami dah gerak sebab nak tau jalan. Lepas tu boleh round2 kawasan sekitar.

Perjalanan dalam 1 jam setengah jer dari KK ke Kuala Gula. Tak susah nak cari tempat ni. Dalam jam 11.00am dah sampai sana. Bilik dah dikemaskan. So kami dapat kebenaran untuk check in. Alhamdulillah. RM130 jer semalam untuk standard room. Harga meningkat RM20 dari biasa coz musim cuti. Biasalah kan. Melepaklah kami kat resort sambil menghayati pemandangan indah sampailah ahli keluarga dari kampung tiba dengan 2 buah kereta. Kami kena tunggu lagi 1 family dari Semenyih.

Tunggu punya tunggu dia belum sampai lagi. So kami ambil keputusan cari makan kat Parit Buntar. Nilah 1st time aku sampai daerah belah2 Kerian. Kami makan tengah hari kat sana. Makanan murah dan sedap tapi service kurang. Berejam tunggu. Huhu... kami makan kat pinggir sungai Kerian, sempadan Perak dan Penang. Lepas tu kami pergi beli joran sebab nak memancing kat resort.

Petang kami kembali ke resort. My sis dari Semenyih dah tiba. Petang tu aku dengan hubby keluar makan kat Restoran Cenderawasih. Aku order kuetiau tomyam. Hmmm sedap!! Bandung special pun sedap.

Malam tu gang lelaki memancing kat balkoni resort sampai jam 3.00 pagi... Gang perempuan tertido kepenatan...

Hari kedua di resort, kami pada mulanya cadang nak sewa bot lihat2 keindahan alam. Tapi cuaca tak mengizinkan. So kami ubah plan ke Taiping. Kami ke zoo. Mak ai ramainya manusia. Maklumlah cuti sekolah dah bermula. Harga tiket dewasa RM12 dan kanak2 RM8. Warga emas RM10. Sebelum masuk zoo, aku ketandas dulu. Hmmm busuk! Lepas tu beli cenderahati - fridge magnet. Baru masuk zoo. Kami naik keretapi satu keluarga. Nasib baik cukup satu keretapi.

Lepas melawat zoo kami ke Taiping Central kejap. Sejukkan badan di sana dan solat. Lepas tu kembali ke Taman Tasik, kami ke tempat Kayuh Swan. RM12 untuk 1 bot swan tu. Aku tak naik. Anak2 buah dan adik2 pakat naik semua. Lepas selesai aktiviti di sana kami kembali ke resort. Malam tu kami keluar makan kat Restoran Terapung. Memang terapung sungguh. Bergoyang2. Hajat nak makan ketam lembut yang famous kat situ tapi kehabisan la pulak.

Malam tu tido awal kepenatan. Suami dan gang lelaki memancing lagi. Malam tu kurang sikit hasil tangkapan berbanding sebelumnya. banyak dapat ikan gel;ama dan belukang. Ada jugak yang dapat pari. Keesokannya kami check out dalam jam 10.30am. Kami terus ke Bermes Pool (lupa ejaan). Kawasan mandi manda semulajadi area Taman Tasik Taiping. Budak2 puas hati dapat mandi air sungai. Lepas aktiviti mandi manda, kami lunch kat kedai ikan bakar. Lepas tu gerak balik KK, berkumpul kat rumah aku. Dalam jam 6.00 petang kami ke pekan terus ke restoran The Gate Cafe, makan kat sana. My sis belanja makan. Semua berpuas hati dengan service dan rasa makanan.

Malam tu lepas makan, dua family balik sebab dah nak kerja esok hari. Yang lain bermalam kat rumah aku. Keesokan pagi semua balik. Tinggallah aku dan suami. Hmm...