Monday, December 31, 2012

SUKA DUKA 2012

Beberapa jam lagi berakhirlah tahun 2012 yang penuh dengan cerita suka dan suka dalam kehidupan seseorang. Moga-moga 2012 lebih baik dari 2011 yang sudah pun berlalu. Dan diharapkan 2013 yang akan menjelma akan membawa lebih kebaikan berbanding 2012.... Amin. 

Dulu, aku suka mencatatkan segala peristiwa yang berlaku di dada diari. Every year tak pernah ketinggalan beli diari. Time hujung tahun tu, menenggeklah aku di kedai alat tulis mencari diari yang cun2. Tapi, dengan peralihan zaman yang mana teknologi semakin berkembang, aku dah tak menulis diari lagi. Beli tetap beli untuk catat perbelanjaan, pendapatan dan aktiviti yang akan dilakukan supaya tak lupa. Tapi kisah hidup dah tak tulis sebutir2 lagi. 

Untuk tahun 2013 ni aku dah beli Diari Islam yang isi kandungannya sangat menarik. Ada doa menghadapi hari baru, data peribadi, kalendar (wajib la) Masihi & Hijrah, ruangan nama/alamat.emel.phone, rukun Iman, rukun Islam, 7 tips memantapkan keyakinan diri, Tokoh Islam, Info solat, waktu solat bandar2 utama, hari2 kelepasan am negeri serta ruangan senarai semak muhasabah setiap bulan. 

2012 - aku masih aku walaupun ada sedikit perbezaan berbanding tahun sebelumnya. Aku masih bekerja di tempat yang sama. Masih menjadi guru prasekolah. Bezanya, muridku paling ramai tahun 2012 ni. 18 org! Sekolah lain mungkin 18 tu sikit tapi bagi sekolah aku pulak 18 tu dah kira ramai giler! 

Mac 2012 - Pertama kali menjejakkkan kaki ke Pulau Perhentian, Terengganu bersama suami dan family tercinta. Kami ke sana semasa cuti persekolahan selama seminggu. Kiranya tu hadiah aku sambut b'day dan anniversary la sebab Mac bulan kelahiranku dan anniversary aku yg pertama. 

Jun 2012 - Akhirnya aku memiliki rumah sendiri! Punyalah seronok hias rumah. Konon nak buat henglish style tapi bajet tak cukup. So hias ala kadar saja. 

Julai 2012 - Disahkan mengandung. Happy tak terkira setelah menanti setahun lebih. Tak sabar nak sambut cahaya mata pertama awal 2013 walaupun dalam hati dag dig dup... berdebarnya bila dgr pengalaman mereka yang bersalin anak pertama... 

Oktober 2012 - Dapat emel dari editor buku prima. Manuskrip aku Sebalik Senyuman diterima untuk diterbitkan :)

November 2012 - Percutian keluarga sekali lagi di Kuala Gula Santuary Resort. 
                - Skrin monitor aku rosak tetiba. Terhentilah kegiatan menulis aku. Dah dekat sebulan                        hantar kedai tapi belum elok lagi ni. Hampeh!

Disember 2012 - Novel ke2 bersama buku prima diterbitkan selepas Hanya Padamu 2008. Tajuk : Mak Datin Isteri Cikgu. Nilah novel paling tebal aku hasilkan dan dijual dgn harga RM19.90. Kira paling mahal di antara kesemua 9 novel yang telah aku hasilkan. Hehe...
                         - Tergelincir kat bilik air... mujur tak jadi apa2. Syukur. 
                         - Sebak bila dapat tahu my best friend dapat pindah. Huhu... 

Itulah sebahagian kisah suka dukaku di tahun 2012. Yang pastinya cabaran 2013 tentu lebih besar. 

No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...