Sunday, February 12, 2012

Yakjuj & Makjuj - 5 Gelombang Pembawa Bencana


Ini adalah buku ke 4 karangan Wisnu Sasongko @ Muhammad Alexander, penulis dari tanah seberang. Sebelum ni aku pernah baca buku beliau bertajuk Yakjuj & Makjuj Bencana Sebalik Gunung, Alexander ialah Zulqarnain dan Aramagedon 2012-Bencana Akhir Zaman. Aku minat baca buku beliau sebab kajian yang dibuat memang detail. Bila baca buku-buku beliau, rasa macam dekat jer dengan peristiwa-peristiwa dunia yang telah berlaku Sebelum Masihi. Sebelum ni rasa kelam jer dengan sejarah masa lampau. Rupa-rupanya banyak catatan-catatan masa lampau yang masih kekal hingga ke hari ini.

Buku ni dimulakan dengan Kajian Tafsir - mencari kata kunci Yakjuj dan Makjuj. Penulisan beliau bersumberkan Al Quran dan Tafsir, Hadith, Jurnal, Internet, Kamus, Ensiklopedia, Video/Filem Dokumentari.  Bagi menjejak siapakah Yakjuj & Makjuj, penulis menyusuri zaman lampau bermula zaman Nabi Nuh selepas banjir. Yakjuj & Makjuj ni dikenalpasti dari keturunan Yafith Bin Nun. Mereka tinggal di padang rumput Eurasia. Mereka orang yang mula2 menjinakkan kuda dan seterusnya menjadikan kuda sebagai kenderaan dalam peperangan. 

Dikatakan yang Yakjuj & Makjuj ni dah keluar lima kali (5 gelombang). Pertama, mereka keluar menyerang Mesopotamia dan India. Nabi Ibrahim yang tinggal di Mesopotamia ketika tu berhijrah ke Mekah kerana kaum Mesopotamia tidak menerima ajarannya yang disampaikannya - monotisme - menyembah Allah Yang Esa. Jadi Nabi Ibrahim selamat. Kedua, mereka keluar menyerang Timur Tengah. Ketiga ke atas China. Keempat ke Eropah dan kelima ke atas China, Timur Tengah, Eropah dan Nusantara abad 12-13M. 

Terdapat 5 kriteria kaum Yakjuj & Makjuj. Di manakah mereka sekarang? Setelah dikaji, tidak terdapat kaum yang memenuhi 5 kriteria tersebut pada zaman sekarang. Dikatakan mereka akan muncul semula setelah dunia kehilangan teknologi akibat hentaman meteor besar. Hentaman ini menyebabkan munculnya mi selama berbulan-bulan. Tamadun dunia kembali ke zaman unta dan kuda. Penduduk utara kembali ke kehidupan nomad barbar dan mereka akan keluar menyerang. Inilah episod akhir keluarnya Yakjuj & Makjuj.

p/s : Dapatkan buku keluaran PTS dengan harga RM35. 749m/s.


 





No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...