Wednesday, January 4, 2012

Hari Pertama Persekolahan

Hari ni murid-murid dan guru kembali ke sekolah. Kat sekolah kampung ni, murid-murid tahun satu dah tak meragam kerana mereka sudah ada pengalaman bersekolah di kelas prasekolah. Itulah fungsi kewujudan prasekolah, memberi pengalaman pembelajaran bermakna pada kanak-kanak yang berumur 4+ hingga 6 tahun.

Yang mencabarnya, guru prasekolah sebab nak menghadapi kanak-kanak yang 1st time masuk sekolah. Alhamdulillah, sebab murid-murid baru seramai 10 orang semuanya okey. Biasanya hari pertama ada yang kuat meragam, menangis-nangis nak balik. Tapi tahun ni, tak ada yang berperangai macam tu. Semuanya datang sekolah senyum ceria sepanjang masa. Lega hati. Selama satu minggu ni, murid-murid akan diorientasikan dulu (betul ke bahasa aku ni?) Maksudnya, minggu orientasi. Murid-murid berkenalan dengan cikgu, sesi seuai kenal sesama murid, kenal tandas lelaki dan perempuan, tahu cara-cara nak gunakan tandas, melawat kawasan prasekolah. Biasanya begitulah minggu orientasi berlalu. Minggu depan baru P&P bermula. P&P bermaksud, pembelajaran dan pengajaran :)

Murid pra tahun ni yang berumur 6 tahun seramai 11 orang. Yang berumur 5 tahun seramai 7 orang. Yang umur 6 tahun perlu diberi perhatian sebab next year mereka dah melangkah ke Tahun 1. Masuk tahun 1 ni mesti dah pandai membaca, mengira dan menulis. Oppss ada 1 lagi iaitu menaakul. Jadi murid pra perlu menguasai 4M.

Ada seorang murid baru ni, emaknya cakap surat beranak hilang. Bila mintak mykid, katanya lupa nak bawak. Okey. Tapi dalam tempoh seminggu dua ni dia kena sediakan surat beranak atau sijil lahir. Kalau tak ada, memang anak tu tak boleh didaftarkan di kelas prasekolah. Syarat2 kemasukan ke kelas prasekolah mestilah warganegara. Kalau tak ada sijil lahir, maknanya bukan warganegara.

Aku akan tunggu dulu dalam dua minggu ni. Kalau memang tak ada, terpaksalah reject nama budak tu. Hmm...


No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...