Monday, January 2, 2012

Persediaan Masuk Sekolah

Sesi persekolahan 2012 akan bermula pada Rabu (4/1/2012). Diam tak diam, lusa murid-murid dan guru yang sudah 'bercuti' selama hampir 6 minggu akan kembali ke sekolah. Murid akan menimba ilmu pengetahuan, guru akan mengajar dan mendidik supaya murid-murid akan mencapai objektif yang telah ditetapkan.

Sebelum masuk sekolah, banyak benda nak kena get ready. Salah satunya, jadual waktu. Jadual waktu pra every year memang kena buat sendiri. Walaupun fleksibel, tapi pening juga kepala nak agihkan waktu. 600 minit dalam BM & 600 minit lagi dalam BI. So, 1200 minit untuk seminggu. Harap2 jadual waktu untuk Pendidikan Islam tak berubah. Kalau tidak terpaksa rombak semua.

Selain jadual waktu, aku juga dah siapkan takwim prasekolah. Banyak program yang dirancang dan diharapkan agar segalanya berjalan dengan lancar. Amin... Dalam tempoh setahun, bermacam-macam aktiviti yang dirancang. Awal tahun memang semangat nak buat semua tu, bimbang nanti bila dah masuk bulan 3 dan seterusnya, tak sempat nak jalankan. Maklumlah, tugas sebagai guru pun dah banyak. Jadi setiausaha itu ini. Harap2 anak didikku Seri Permata tak terabai.

Guru-guru kelas perdana dah dapat buku rancangan mengajar. Ramai yang pilih nak guna sistem fail. Aku pun ingat nak guna sistem fail, senang sikit. Setiap tahun tak payah pening kepala nak fikir aktiviti2 yang akan dijalankan masa pnp. Tapi JPN Perak ni pelik sikit, tak bagi guru pra taip RM. Disuruhnya tulis atas buku. Adoi, zaman dah maju. Tapi nasib baik GB okey. Dia lebih suka guru guna fail. So, aku ingat aku nak guna fail jugaklah.




No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...