Saturday, May 11, 2013

03.03.2013 - Pengalaman Bersalin Pertama Kali


Tarikh keramat buatku. Aku bergelar ibu..mama..mummy..umi pada jam 11.18am. Perasaan? Sukar digambarkan. Aku bersalin awal sehari dari tarikh jangkaan. 
Segalanya bermula pada jam 6.30am. Bangun dari katil untuk solat subuh pagi Ahad, terasa ada air keluar meleleh di peha terus ke lantai. Air berwarna coklat. Mungkin inilah air ketuban. Bila air ketuban pecah, itu tandanya aku akan bersalin. Dada berdebar-debar. Terus aku maklumkan pada suami. Dia minta aku segera bersiap untuk ke hospital.
Aku mandi dan bersiap2. Beg berisi pakaian baby & pakaian aku, memang aku dah standby awal2 lg. Sebelum bertolak, aku maklumkan pada mak dulu. Mak cadangkan agar aku tunggu di rumah sehingga rasa sakit datang. Suami pulak tak sabar2 nak hantar aku ke hosp. Aku sendiri teruja nak dapat baby. Aku masih ingat pesanan nurse, kalau air ketuban pecah, atau sakit perut, aku perlu segera ke hosp.
Aku dan suami bertolak ke Hosp. Baling. Mak ai, berpusing jugak cari wad bersalin. First time dtg wad bersalin kat hosp ni. Nurse suruh suami buat pendaftaran, aku pulak diarah masuk ke sebuah bilik. Kelihatan 2 org nurse di situ. Mereka meminta aku tukar pakaian. Aku diberi pakaian kaler pink. 
Lepas pakai baju hosp, aku di arah baring atas katil. Saat yg mengerikan pun berlaku..huhu.. Selama ni hanya dgr cerita. Dgr cerita pun dah setiau. Bila lalui sendiri, mak ai sakit.. Nurse nak ukur pintu rahim. Katanya pintu belum bukak. Setelah diperiksa, dia syak baby sudah berak dalam perut. Lepas dikerjakan nurse, doc perempuan pulak dtg & ambik ukuran. Serius, aku memang tak tahan sakit. Doc mengesahkan yg baby dlm perut dah berak. So, aku akn dihantar ke Hosp. Sultan Abdul Halim, Sg. Petani. Doc di sana akn tentukan sama ada aku akan dibedah @ dipaksa bersalin.
Aku lebih berat berharap agar aku bersalin cara ceasarian. Aku takut dipaksa. Dgr kata, induce lebih sakit dr normal. Aku dihantar dgn ambulans ke sp. Tak sampai sejam, aku dah berada di hosp kat sp. Nurse dr Baling yg temankan aku uruskan pendaftaran. Than, aku diperiksa sekali lg oleh doc perempuan kat situ. Dia lebih kasar. Sakitnya berganda2 masa ukur rahim. 
Sah, aku kena bedah. Happy. Aku sain beberapa surat persetujuan. Kemudian, air dimasukkan ke dlm badan. Lama jugak proses sebelum aku disorong masuk ke dlm bilik pembedahan jam 11.00 pagi. 18 minit kemudian, suara baby kedengaran :-)

Pic : my baby umur 4 hari
P/s : pengalaman ketika pembedahan berlaku, aku akan story kemudian.

No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...