Saturday, May 11, 2013

Ceasarian Anak Pertama

Telah ditakdirkan aku bersalin secara c-zer. Org lain merasa kesakitan, kemudian baru kena operate coz anak besar dll. Tapi aku, tak sempat rasa sakit. So aku tak tau camner rasa sakit bersalin.
Jam 11.00am, aku disorong masuk ke bilik bedah. Mulutku tak henti berdoa dan baca surah2 dipermudahkan urusan. Sejuk! Bibir menggeletar. Tiga suntikan dikenakan di tulang belakang. Sebentar kemudian doc minta aku angkat kaki kiri. Kebas! Cepat benar ubat bius berjalan.
Kedua tangan aku didepang. Kena cucuk. Perut tak nampak, ditutupi kain. Doc perempuan yg menjalankan pembedahan. Rasa mcm bau hangit menusuk hidung. Pembedahan dah bermula. Aku tak henti berdoa. Bibir terus menggeletar. Sejuk. Jam 11.18am, terasa baby dikeluarkan dr perut. Terdengar nurse or maybe suara dov sebut 'bulatnya'. Bising bilik bedah dgn tangisannya. Dada berdebar. Ok kah baby aku? Sihat? Normal? Jantina? Masa scan, doc ckp maybe baby girl. Aku dah pilih nama. Namun, nama lelaki pun aku dah standby.
Baby masih menangis. Nurse sdg memandikan baby aku. Aku dah tak sabar nak tgk. Doc pulak sibuk menjahit perutku. Prosesnya lebih lama berbanding nak bedah.
Nurse dtg tunjuk jantina baby aku. Lelaki ke perempuan? Soal nurse. Lelaki, jawabku. Nurse senyum lalu bg aku cium baby kat mukanya 2x. Baby yg sdg nangis, terus berhenti menangis bila aku cium. Habis cium, baby menangis kembali. Ajaib kan?
Selesai proses, katil disorong keluar. Aku dibiarkan di dewan menunggu agak lama. Badan aku dipanaskan kembali dgn suatu alat ntah apa nama. Ada mesin yg sdg mengambil bacaan. Pun x tau bacaan apa. Tekanan darah kot. Nurse dtg check tempat tu. Mcm ada sesuatu bila melihat reaksinya. Aku tanya, ada masalah ke? Dia ckp, takder. Lega.
Doc perempuan dtg. Aku dikelilingi sorang doc & 2 org nurse. Doc tekan2 perut aku, keluarkan darah beku. Sepatutnya proses tu dibuat masa dlm bilik bedah. Ntah kenapa kes aku lain pulak. Sakitnya hanya tuhan yg tahu. Ubat kebas dah nak habis masa tu, sbb tu aku dpt rasa nurse tekan perut aku. Aku terpaksa tutup muka dgn kedua belah tgn bg menahan kesakitan. Dorang tak buang habis darah beku masa di bilik bedah. Hurmmm!
Aku disorong ke satu bilik. 2 nurse sdg menanti dgn sorang staf lelaki. Aku dipindahkan ke katil wad dan dipakaikan baju pink. Nurse dr bilik bedah pesan sesuatu ke nurse yg sdg tggu aku tu. Kalau tak silap, kes darah beku.
Aku disorong keluar. Hubby sdg menunggu di situ. Dia senyum (happy dpt baby boy ). Aku nak senyum x mampu. Badan lemah. Aku dihantar ke tingkat 7 wad kenanga 12, katil no 9 diiringi suami.
Bersambung...akan dtg kisah aku lepas habis ubat bius...

No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...